Met de Groene Schroefrand van Jooren Scheepsschroeven uit Dordrecht verbruikt de schroef minder brandstof dan andere schroeven. Hierdoor belandde het bedrijf op de achtse plaats van de Innovatie Top 100 van de Kamer van Koophandel
De Groene Schroefrand is het resultaat van een onderzoek van Jooren in opdracht van het ministerie van Economische Zaken. Het bedrijf moest onderzoeken hoe energie bespaard kan worden door het ontwerp van een propeller te veranderen, aangezien dit mede bepalend is voor het brandstofverbruik van het schip. Door de propeller aan de achterkant onder een andere hoek te slijpen, hoeft de motor minder hard te draaien – zo’n dertig tot veertig propellerrotaties minder per minuut. Dit resulteert in een brandstofbesparing van drie tot vijf procent.
Bijkomend voordeel is dat de propeller ook drie tot vier decibel minder geluid produceert.
Het bedrijf heeft de Groene Schroefrand of Green Propeller Edge verder ontwikkeld met onder meer Flowcenter in de Duurzaamheidsfabriek te Dordrecht en Viscudt in Spanje.
Jooren Scheepsschroeven
Jooren Scheepsschroeven, gevestigd in Dordrecht, heeft meer dan een halve eeuw ervaring met scheepsschroeven; het levert nieuwe en gebruikte schroeven aan de scheepvaart. Bovendien repareert het niet alleen zijn eigen propellers, maar ook die van andere merken.
Bron: SWZ Maritime Artikel: Mariska Buitendijk
MKB Katalysatorfonds
In 2020 ontving Jooren ook een subsidie van het MKB Katalysatorfonds om deze innovatie verder te ontwikkelen en met succes. Dit is een prachtige waardering voor deze maritieme innovatie.
Heb jij ook een unieke innovatie en wil je meer weten over de subsidies die hier in Dordrecht of de regio Drechtsteden beschikbaar zijn. Neem dan een kijkje op de website van het MKB Katalysatorfonds