Nieuwe regels arbeidsvoorwaarden

Geplaatst op 9 augustus 2022

Sinds 1 augustus 2022 geleden er nieuwe regels die de arbeidsvoorwaarden van medewerkers moeten verbeteren. Zo zijn er veranderingen op het gebied van scholing, nevenwerkzaamheden, onvoorspelbare arbeid en de informatieplicht voor jou als werkgever.

Maar wat betekenen de nieuwe regels concreet? Wij hebben het voor je op een rij gezet

Informatieplicht
Neem je een nieuwe werknemer aan? Dan moet je duidelijke informatie geven over de belangrijkste arbeidsvoorwaarden, zoals de werktijden, de werkplek en het salaris. Ook leg je duidelijke afspraken vast over werk buiten de arbeidstijd en het wisselen van de diensten.

Scholing
Moeten jouw werknemers verplicht een opleiding volgen? Denk hierbij aan een cursus of het behalen van een veiligheidscertificaat, dan moet jij deze als werkgever kosteloos aanbieden. Heeft jouw werknemer laatst een cursus gevolgd? Dan hoeft hij/zij deze ook niet meer terug te betalen.

Nevenwerkzaamheden
Voorheen was het mogelijk om de nevenwerkzaamheden van medewerkers te verbieden. Dit is verleden tijd, tenzij je daar een goede reden voor hebt. Bijvoorbeeld als het een bedrijfsrisico oplevert of het een risico op het lekken van bedrijfsinformatie.
Echter heeft de opheffing van het verbod op nevenwerkzaamheden geen invloed op het concurrentiebeding. De werknemer mag dus wel een andere baan hebben, maar niet bij een concurrent.

Onvoorspelbare arbeid
Hebben jouw werknemers een onvoorspelbaar werkpatroon, zoals oproepkrachten? Dan moet je in het arbeidscontract vastleggen op welke dagen en of in welke tijdvakken je de werknemer kunt oproepen. Roep jij de werknemer buiten deze tijdvakken op? Dan mag er geweigerd worden.

Aanpassen werktijden
Een werknemer met wisselende werktijden die minimaal 26 weken in dienst is mag een verzoek doen voor meer voorspelbare werktijden. Je moet hierop als werkgever binnen één maand schriftelijk en gemotiveerd reageren. Heb jij minder dan tien werknemers? Dan heb je hiervoor 3 maanden de tijd.

De huidige arbeidscontracten
Je hoeft de huidige arbeidscontracten niet aan te passen op de nieuwe regels. Maar houd er wel rekening mee dat alle nieuwe arbeidsvoorwaarden voor iedereen gelden. Vind je goed werkgeverschap belangrijk? Dan kun je de nieuwe regels zelf alvast delen. Bespreek dit bijvoorbeeld tijdens een functioneringsgesprek of deel alle nieuwe regels tijden een bijeenkomst.

Meer informatie? Klik hier