Heb jij de perfecte naam voor je website bedacht maar bestaat deze al? Geen paniek, er zijn meer manieren om de domeinnaam toch te gebruiken. Wij nemen je mee in de mogelijkheden.
Mogelijkheid 1: kies een andere domeinextensie
Een domeinnaam is uniek. Het is de naam van je website en een belangrijk onderdeel van je e-mailadres. Wil je weten of je gewenste .nl-domeinnaam nog vrij is? Dit kun je checken bij SDIN. Is je domein bezet? Registreer dan je webadres met een andere domeinextensie. Dit is het achterste gedeelte van een domeinnaam. Denk hierbij aan .com, .info, .nu of .net.
Mogelijkheid 2: koop een bestaande domeinnaam
Wil je liever geen andere domeinextensie achter je gewenste domeinnaam? Je kunt een bestaande domeinnaam soms overkopen. Bijvoorbeeld via een handelsplatform als Sedo of Domeinwinkel. Een veel gemaakte aanname is dat een domein overkopen veel geld kost. Niet ieder domein kost een miljoen. De gemiddelde prijs van een .nl-domeinnaam bij een veiling is 700 euro.
Mogelijkheid 3: claim je domeinnaam
Claim een domein als je merkt dat iemand anders jouw merk- of handelsnaam in een domeinnaam gebruikt. Je start hiervoor een rechtszaak bij de kantonrechter. Een belangrijk element is dat een rechtszaak veel geld kan kosten. En garantie op het krijgen van je domeinnaam heb je niet.
In de meeste gevallen heeft de eigenaar van de domeinnaam alle rechten. De eigenaar kan verliezen als het gebruik van de domeinnaam in strijd is met de merk- of handelsnaam. Bijvoorbeeld als het voor klanten verwarrend is bij welk bedrijf de website hoort. Het is daarom belangrijk dat je vooraf checkt waarvoor de eigenaar de domeinnaam gebruikt en hoelang dit al wordt gebruikt.
Jij wint mogelijk de rechtszaak als je voldoet aan de volgende voorwaarden:
- De domeinnaam die je wilt claimen is bijna dezelfde als jouw merk- of handelsnaam. Je maakt meer kans als je naam of merk langer bestaat dan de domeinnaam.
- De domeineigenaar heeft geen of minder belang bij de domeinnaam dan jij.
- De domeineigenaar gebruikt een naam die veel lijkt op jouw merk- of handelsnaam.
Bron: KVK