Digitalisering in het mkb: werk slimmer

Geplaatst op 22 mei 2023

Verstuur jij online facturen of verkoop je producten via social media? Dan ben jij bezig met digitalisering. Met digitalisering kun je meer omzet genereren, tijd winnen of terugkerende klanten ontvangen. Wij helpen je met de mogelijkheden van digitaliseren en hoe je hiermee aan de slag gaat.

Betekenis van digitalisering

Digitalisering is een middel om sneller of slimmer te werken in je onderneming. Handmatig werk zoals een factuur aanmaken of een verkooporder indienen laat je gemakkelijk over aan een computer. Informatie zoals klant- of omzetgegevens kun je digitaal maken. Vanaf dat moment heet dat data. Een voordeel van het digitaliseren van klant- of omzetgegevens is dat een computer de data zorgvuldiger en sneller verwerkt dan de mens. De opstart kost tijd, maar daarna bespaar je veel geld en tijd.

Waarom digitaliseren?

Er zijn meerdere redenen om digitalisering in je onderneming in te zetten:

  1. Digitalisering helpt je slimmer te ondernemen. De kans op fouten maken is minder en je behaalt sneller het gewenste resultaat.
  2. Het werk wordt efficiënter uitgevoerd.
  3. Digitalisering levert gemak op voor het bedrijf zelf of voor klanten.
  4. De digitalisering van processen zorgt ervoor dat bedrijven ongeveer een kwart op kosten besparen.

Starten met digitaliseren

Je kunt met het ABC-model zien waar digitaliseringskansen voor jou bedrijf liggen. ABC staat voor: aanbod, bedrijfsvoering en commercie. Uiteindelijk bepaal je zelf waar digitalisering het meeste zin heeft. De onderdelen hoeven elkaar niet uit te sluiten, ze kunnen elkaar ook aanvullen en kunnen effect hebben op elkaar.

Aanbod
Je aanbod is het product dat je maakt of de diensten die je levert. De vraag is of jouw aanbod goed aansluit bij de wensen van je klanten. Wat wil de klant nu en in de toekomst? Mogelijkheden van het digitaliseren van aanbod zijn:

  1. Start naast je fysieke winkel een webshop, zodat je product of dienst ook online te verkrijgen is.
  2. Heb je een dienstverlening? Bied deze dan ook online aan. Hierbij kun je denken aan webinars of een digitaal adviesgesprek.
  3. Heb je al een website of een webshop? Kijk dan naar de statistieken en verkoopdata en laat je website nog beter presteren.

Bedrijfsvoering
Bij bedrijfsvoering hebben we het over alle activiteiten en processen binnen je bedrijf. Er zijn verschillende manieren om te digitaliseren op je bedrijfsvoering:

  1. Zorg voor een online boekhoudsysteem en een cloud kassasysteem. Op deze manier heb je altijd en overal inzicht in je cijfers.
  2. Digitaal factureren werkt efficiënter en goedkoper.
  3. Automatiseer je voorraadtelling, inkoop en verkooporders. De kans op fouten maken wordt minder en je bespaart tijd.
  4. Werk altijd in de cloud. Je hebt dan altijd toegang tot je bestanden.

Commercie
Dit is de daadwerkelijke verkoop van je product of dienst. Digitalisering in commercie betekent al snel e-commerce: letterlijk online zakendoen. Denk hierbij aan:

  1. Het gebruik maken van een CRM-systeem voor het beheer van je klantrelaties. Hiermee help je je bestaande klanten beter en werf je makkelijker nieuwe klanten.
  2. Maak een online marketingplan.
  3. Bind je bestaande klanten aan je bedrijf met een website, social media, e-mailmarketing of een podcast.
  4. Verkoop je product of dienst via QR-codes.

Voor het digitaliseren biedt de overheid diverse regelingen en subsidies. Verdiep je hierin om geld te besparen. Meer weten? Lees dan hier het volledige artikel van de KVK.