Zoekmachineoptimalisatie (SEO): meer bezoek naar je site

Geplaatst op 6 juni 2023

Online vindbaarheid is steeds belangrijker voor ondernemers. Wil jij meer websitebezoekers? Dan is zoekmachineoptimalisatie (SEO) een techniek die de online vindbaarheid van je website vergroot. Door het gebruik van de juiste zoekwoorden in teksten, optimaliseer je je website. Een website die goed gevonden wordt in zoekmachines trekt meer bezoekers.

De zoekwoordenoptimalisatie kost niets, maar vraagt wel kennis van zoekwoordenonderzoek en zoekwoordengebruik. Huur daarom een expert in met deze kennis of begin zelf met deze tips.

Tip 1: Voer een zoekwoordenonderzoek uit
Bepaal voor jezelf op welke zoekwoorden je gevonden wilt worden. Dit zijn de woorden die je (potentiële) klant intypt in een zoekmachine.

  1. Denk altijd vanuit de klant. Bedenk welke vragen de klant stelt aan de zoekmachine over je product of dienst.
  2. Noteer woorden die jij relevant vindt voor je website of bedrijf.
  3. Zoek online naar verwante zoekwoorden met een zoekwoordplanner (Google, AnwerThePublic en io)
  4. Groepeer zoekwoorden die op elkaar lijken, inclusief synoniemen.
  5. Bepaal dan welke zoekwoorden binnen elke groep het belangrijkste zijn op basis van zoekvolume en concurrentie.

Tip 2: Structuur
Zorg dat je een heldere websitestructuur hebt. Op deze manier vindt de bezoeker de juiste informatie. Geef zoekwoordengroepen uit stap 1 een eigen pagina. Zorg dat alle pagina’s bereikbaar zijn via een hyperlink of navigatie. Test bij bestaande klanten of de structuur logisch is.

Tip 3: Tekst, metadata en afbeeldingen

  1. Tekst: laat de belangrijkste zoekwoorden terugkomen in de tekst, maar prop ze er niet vol mee. Schrijf de tekst eerst voor de lezer en verwerk dan de SEO-opties.
  2. Metadata: metadata zijn zichtbaar op de zoekresultatenpagina van zoekmachines. De korte beschrijving in het zoekresultaat is de metabeschrijving. Verwerk je belangrijkste zoekwoord uit je groep hierin.
  3. Afbeeldingen: gebruik afbeeldingen op je website. Als een klant via ‘image search’ zoekt komt hij via een afbeelding op je website. Daarnaast maken afbeeldingen met een alt-tekst en titel je pagina relevanter.

Tip 4: Snelheid
Door een trage website haken (potentiële) klanten af voordat ze de website gezien hebben. Blijf dit altijd testen zodat je kan ingrijpen als dit nodig is.

Tip 5: Hyperlinks
Hyperlinks naar andere pagina’s geven de lezer de mogelijkheid verder te lezen en andere relevante pagina’s te bezoeken. Gebruik links wel op de juiste manier, niet elke link heeft een positief effect. Link alleen naar websites die je vertrouwt en zorg dat de pagina meer vertelt dan jouw pagina. Link bij voorkeur ook naar pagina’s binnen je eigen website.

Tip 6: Autoriteit
Zorg voor links van andere websites naar jouw website. Als andere relevante websites naar jou verwijzen, dan groeit je autoriteit. Begin makkelijk. Vraag aan kennissen met een website of zij een link willen plaatsen. Meld je bedrijf aan bij ondernemersverenigingen of relevante startpagina’s.

Tip 7: Google Mijn Bedrijf
Heb je naast een website ook een fysieke locatie? Maak dan een profiel aan op Google Mijn Bedrijf. Je wordt hierdoor zichtbaar als (potentiële) klanten in Google of Google Maps zoeken naar jou.

Tip 8: Mobielvriendelijk
Zorg dat je website ook op de mobiele telefoon goed werkt. Tegenwoordig zoeken gebruikers vaker via de mobiele telefoon. Daarom beoordeelt Google vooral de mobiele versie van je website.

Tip 9: Veilige website
Een veilige website scoort op Google veel beter. Waar je vroeger vooral ‘http’ zag voor een websiteadres, is dat nu ‘https’. De extra ‘s’ staat voor ‘secure’ en houdt in dat surfen op de site veilig is.

Tip 10: Meertalig
Richt je je website op meerdere talen? Dan moet je dit technisch aangeven met het zogenoemde ‘hreflang’. Je geeft hier mee aan in welke taal een versie van je website is geschreven en welke versies nog meer bestaan. Vraag een SEO-specialist om hulp bij dit onderdeel.

Tip 11: Welke zoekmachine?
In veel landen is Google de grootste zoekmachine. Andere zoekenmachines werken op een vergelijkbare manier, waardoor de zoekmachineoptimalisatie voor Google ook een positief effect op andere zoekmachines kan hebben.

Lees hier het volledige artikel van de KVK.