Het internet staat vol stappenplannen voor online adverteren. Maar hoe zorg je ervoor dat een online advertentie ook echt iets oplevert? Door middel van deze 5 tips, gaan jouw online advertenties ook echt iets opleveren!
Juiste zoekwoorden
Om te beginnen zijn zoekwoorden de woorden die internetgebruikers intypen in zoekmachines als ze een product of dienst zoeken. Vaak gebruiken ondernemers niet de juiste zoekwoorden. Onderzoek welke zoektermen je doelgroep gebruikt om jouw product of dienst te vinden en op welke zoektermen zij klikken. Een goede tool hiervoor is de keywoordplanner. Dit is een tool waarmee je ziet hoe vaak er op een bepaald woord wordt gezocht.
Een breed zoekwoord, zoals ’schoenen’, wordt veel gebruikt. Mensen hebben echter vaak specifiekere wensen, zoals ‘blauwe schoenen’ of ‘blauwe schoenen met platte zool’. Hoe specifieker het zoekwoord, hoe groter de kans dat mensen klikken op je advertentie.
Goede landingspagina
Een landingspagina is een websitepagina waarop bezoekers terechtkomen nadat ze op je advertentie of zoekresultaat hebben geklikt. Als je landingspagina niet goed is ingericht, blijft de bezoeker niet op de pagina. Een goede landingspagina zorgt ervoor dat bezoekers direct iets kopen, zich inschrijven of doorklikken naar andere pagina’s op je website.
Een goede landingspagina voldoet aan de volgende punten:
- Het moet aansluiten bij de inhoud en boodschap van de advertentie.
- De pagina moet duidelijk en beknopt zijn (korte, krachtige koppen en subkoppen).
- Een call-to-action (CTA) bieden, dit is een knop waarop de bezoeker gelijk kan klikken (denk hierbij aan een ‘koop nu’ knop of ’schrijf je hier in’).
- Zo min mogelijk invulvelden bevatten, vraag alleen de belangrijke informatie.
- Als laatste moet een goede landingspagina meetbaar zijn. Dit kan met Google Analytics.
Meet het effect
Het meten en bijhouden van het gedrag van je bezoekers wordt tracking genoemd. Zonder tracking heb je geen inzicht in goed werkende en minder goed werkende advertenties.
Tracking kan via:
- Cookies slaan internetinstellingen op het apparaat van de bezoekers op, zodat ze jouw advertentie op andere websites kunnen zien.
- Tracking-url’s of utm-codes, dit zijn webadressen met een stukje code erachter. Deze code helpt bij het meten van bezoeken aan dat webadres, zichtbaar in bijvoorbeeld Google Analytics.
- Trackingpixels zijn onzichtbare afbeeldingen in advertenties. Ze meten bezoekersactiviteit op je website of in je nieuwsbrief.
Wat wil je doelgroep
Als je een online advertentie gaat plaatsen, is het belangrijk dat je eerst een doelgroep gaat selecteren. Als je dit niet doet, dan is je doelgroep te breed en krijg je een lage klikfrequentie, wat betekent dat mensen die de advertentie daadwerkelijk te zien krijgen, er niet op zullen gaan klikken.
Zet advertenties beperkt in
Het is belangrijk dat je advertenties regelmatig vernieuwd of je advertenties aan een nieuwe doelgroep laat zien. Dit voorkomt dat mensen hun interesse verliezen in jouw advertentie, wat resulteert in een lagere klikfrequentie.
Meer willen weten? Lees dan hier het hele artikel van de KVK.