Veel ondernemers willen dat hun bedrijf groeit. Gepland of niet, bedrijven groeien in fasen. Bij elke fase horen veranderingen en groeipijnen. Ontdek de vijf groeifasen van een bedrijf. Elk bedrijf groeit in fasen, als het bedrijf van de ene fase naar de volgende fase verandert, dan verandert de structuur, cultuur en winstgevendheid. Dit gaat eigenlijk altijd gepaard met groeipijnen. De winst neemt af, de groei stagneert of daalt. Het kan dan gebeuren dat je als ondernemers het niet meer overziet. Het groeifasenmodel van Greiner geeft inzicht hoe het bedrijf verandert en daarmee ook jouw rol als ondernemer.
De vijf groeifasen
Pioniersfase (<8 medewerkers)
In de pioniersfase is de ondernemer een meewerkend voorman. Er is een beperkte mate van formalisatie. De focus ligt vooral op de markt en het product. Het bedrijf bruist van creativiteit en energie. Het team richt zich voornamelijk op strategie en positionering. Het doel is het bestaansrecht van het bedrijf.
Organisatiefase (8-25 medewerkers)
Bij een team van ongeveer 8 medewerkers begint de ondernemer vaak de drang te voelen om een organisatie op te zetten. Ondanks de vele taken die hij nu al heeft, moet hij dit combineren met het opstarten van managementprocessen en moet hij procedures vastleggen. Zijn rol verschuift geleidelijk naar die van ‘manager’. Voor veel ondernemers is dit een uitdagende en lastige fase, zij zouden liever creatieve ideeën willen realiseren. Leidinggeven vraagt weer andere vaardigheden van de ondernemer.
Managementfase (25-50 medewerkers)
In deze fase doen managers hun intrede. Zo staat de ondernemer er niet meer alleen voor. Meestal beginnen deze managers op financieel, IT-gebied maar ook voor marketing en HR. Wat de ondernemer eerst zelf deed, is nu een fulltime functie voor een manager geworden. Dit is een erg lastige fase; meer drukte, toenemende kosten, hogere complexiteit en marges die onder druk staan.
Delegeerfase (50-150 medewerkers)
Het managementteam in deze fase is vaak compleet vanaf 50 man personeel. De delegeerfase houdt in dat de ondernemer de meeste beslissingen aan zijn team moet overlaten. Hij moet nu gaan leiden in plaats van managen.
Standaardisatiefase (>150 medewerkers)
De standaardisatiefase vormt het ideale stadium voor groei. Om deze groei te realiseren, moet het bedrijf gaan standaardiseren. De uitdaging zit in deze fase vooral in de schaalbaarheid en standaardisatie, zonder bureaucratie. In deze periode richt de ondernemer zich vooral op het vormgeven van de toekomst van de organisatie.
Ondernemer is knelpunt
Aan het einde van een groeifase bevindt de ondernemer zich vaak in de positie van de beperkende factor. In de pioniersfase draaide alles om de ondernemer zelf en was er weinig sprake van formele structuren. Om de volgende fase te bereiken, moet de ondernemer geleidelijk meer verantwoordelijkheden gaan delegeren en taken aan anderen toevertrouwen. Zijn rol evolueert van een actieve deelnemer naar een manager en uiteindelijk naar een leider. Op dat moment ontstaat er weer voldoende ruimte voor de ondernemer om te experimenteren en nieuwe groeipaden te verkennen.
Persoonlijk ontwikkelproces
Elke fase vraagt om andere kwaliteiten van de ondernemer. Het groeiproces van het bedrijf gaat hand in hand met de persoonlijke ontwikkeling van de ondernemer zelf. Om te groeien moet de ondernemer niet alleen in het bedrijf investeren, maar juist ook in zichzelf. Je karakter, vaardigheden en ambities spelen hierin een cruciale rol, en elke ondernemer reageert op zijn eigen manier op de groei van zijn onderneming.
Het is belangrijk om jezelf een spiegel voor te houden. Ga goed na of de koers van het bedrijf nog in lijn is met jouw persoonlijke ambities. Zorg ook voor een goede balans tussen je persoonlijke belangen en het belang van je bedrijf. Met dit bewustzijn kun je proactief stappen ondernemen om veranderingen door te voeren die nodig zijn. Op deze manier kun je je ondernemerschap laten meegroeien met de ontwikkeling van je bedrijf.
Medewerkers van het eerste uur
Veel groeiondernemers houden medewerkers van het eerste uur de hand boven het hoofd. Deze medewerkers krijgen meer verantwoordelijkheid en werken soms zelfs boven hun kunnen. Bovendien kan nieuw personeel een frisse wind meebrengen, waarbij zij hun kennis en vaardigheden kunnen toepassen in het bedrijf. Dit vinden ondernemers vaak moeilijk, maar soms moet je afscheid nemen van je eerste medewerkers om de groei van je bedrijf te stimuleren.
Hulpmiddelen en tools
OKR-methode
Deze methode is een benadering voor het stimuleren van groei en innovatie. Met OKR werk je op een gestructureerde manier naar je doelstellingen toe. Tegelijkertijd kun je flexibel reageren op veranderingen binnen je bedrijf en externe ontwikkelingen.
Makkelijker en efficiënter groeien met ERP
Door middel van Enterprice Resource Planning (ERP) wordt het aanzienlijk eenvoudiger en efficiënter om te groeien met je bedrijf. Het ERP-systeem helpt je bij het verbinden en actueel houden van gegevens met betrekking tot klanten, medewerkers, voorraad en distributie.
Leren van een mentor
Groeien leer je in de praktijk. Steun van ervaren ondernemers kan je helpen bij de groei van je bedrijf. Het programma nlgroeit zijn 300 ervaren ondernemers aangesloten. Deze mentoren delen belangeloos hun praktijkervaringen. Daarnaast vindt je bij nlgroeit ook informatie, events en tools over groei en vaardigheden die je helpt de volgende groeistap te zetten.
Lees het volledige artikel van de KVK hier.