Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat stelt via de Tijdelijke Subsidieregeling Elektrificatie Binnenvaartschepen 15,1 miljoen euro beschikbaar om de bouw en ombouw van binnenvaartschepen die volledig elektrisch varen volgens het ZES-concept te ondersteunen. Dit gebeurt in het kader van het project “Zero-Emissie Binnenvaart, batterij-elektrisch”, gefinancierd door het Nationaal Groeifonds. Het project richt zich op emissieloos varen met modulaire energiecontainers en maakt gebruik van een “pay per use”-model ontwikkeld door Zero Emission Services BV (ZES).
Doel van de regeling
De subsidie is bedoeld voor de (om)bouw van schepen naar een elektrische aandrijflijn, zodat ze geschikt worden voor en daadwerkelijk binnen het ZES-concept kunnen varen. Dit betreft specifiek de installatie van elektrische voortstuwingssystemen, evenals andere noodzakelijke componenten die afwijken van conventionele (diesel) aandrijving. Het schip moet volledig elektrisch varen volgens het ZES-concept met verwisselbare batterijcontainers. Ook moet het schip een binnenvaart-emissielabel van minimaal B1 bij de eerste keuring behalen en minimaal A0 op 1 juli 2026. Uitgesloten van subsidie zijn batterijcontainers, aangezien deze niet door de schipper zelf worden aangeschaft binnen het ZES-concept, en verbrandingsmotoren.
Het doen van een aanvraag
De regeling opent nog één maal van 1 september 2024, 09:00 tot en met 15 oktober 2024, 12:00. De subsidie kan je aanvragen door het aanvraagformulier en de overige verplichte bijlagen te mailen naar info@eicb.nl. Deze formulieren en benodigdheden zijn hier te vinden.
Aanvraagvereisten & rapportageverplichtingen
De eisen waaraan je aanvraag en eindrapportage moeten voldoen, zijn vastgelegd in de regeling. Je kunt deze hier vinden.
Let op: deze regeling voorziet in voorschotbetalingen. Je bent zelf verantwoordelijk voor het naleven van de eisen. Het niet voldoen kan leiden tot terugvordering van de subsidie. Geef wijzigingen ten opzichte van jouw ingediende plannen zo snel mogelijk door.
Bedragen
Tot en met 2025 is er €15,1 miljoen beschikbaar in de regeling:
– Maximaal €400.000 subsidie per vaartuig.
– Maximaal €75.000 aanvullende subsidie voor industriële onderzoeksprojecten.
Subsidiepercentages zijn 40% voor reguliere projecten en 50% voor specifieke kosten van industriële onderzoeksprojecten. Bij een middenbedrijf kan de subsidie voor onderzoeksprojecten met 10% worden verhoogd, en bij een klein bedrijf met 20%.
Verdeling
De verdeling van de gelden gebeurt op basis van de volgende criteria voor reguliere projecten:
– Emissievrij
– Schoon
– Realisatietermijn
– Plan en onderbouwing
Voor industriële onderzoeksprojecten:
– Schaalbaarheid
– Kennisoverdracht
– Complementariteit aan de bouw of ombouw van een binnenvaartschip
Voor elk criterium zijn maximaal 10 punten te behalen. Het eindcijfer per aanvraag wordt berekend door de behaalde punten te delen door het maximale aantal punten. Op deze manier kunnen reguliere projecten en industriële onderzoeksprojecten eerlijk met elkaar worden vergeleken.
Bron: EICB