Dordt Onderneemt accountmanager Corine Meijerink is namens Dordt Onderneemt op bezoek gegaan bij Pim van der Veer van P.R. adviesbureau van der Veer. Deze ondernemer vierde in januari 2021 haar 50 jarig bestaan. Een unieke ondernemer die al meer an 50 jaar onderneemt heeft veel mooie anekdotes te vertellen en dit leverde een mooi gesprek op.
De eerste herinneringen van de heer Van der Veer gaan terug naar het bombardement op Rotterdam in 1940, waar hij toen als 4-jarige kliene jongen woonde. Na de oorlog raakte hij gefascineerd door de opkomst van de auto. Het verzamelen van meer dan 350 catalogi het veel lezen draagt bij aan ervaring en de liefde voor techniek van auto’s. Zijn vader heeft een eigen bedrijf in import en verkoop van tankwagens en en als snel werd hijzelf verantwoordelijk voor dit onderdeel van het familiebedrijf. In 1961 weet hij een order binnen te halen voor 300.000 gulden, een hele mijlpaal en verantwoordelijkheid voor een toen 25 jarige Pim.
Zijn passie voor auto’s en met name het Britse merk MG aangesloten bij de MG-car club. Dit is de springplank naar zelfstanding ondernemerschap. Hij start met het schrijven voor het clubblad, rolt in het PR-vak en dat blijft niet on opgemerkt. In 1971 start hij dan ook met zijn eigen onderneming in PR voor met name de automotive branche. De heer Van der Veer heeft naast de introductie van de auto ook alle andere ontwikkelingen meegemaakt en op de voet gevolgd en heeft er veel verhalen over gedeeld uit internationale reizen.
Op PR gebied gaan de ontwikkelingen ook snel, van gedrukte pers en telex ( de voorloper van de fax), waar een nieuw model auto onder de aandacht werd gebracht en besproken werd op straat, naar dé snelle online markt, waar berichten in een flits weer worden opgevolgd door nieuwe content welke iedereen kan lezen op zijn of haar mobiele telefoon.
Zo heeft Pim ook nog een bijzondere lokale anekdote die hij graag wil delen. In 1957 wordt hij door zijn vader op een Puch scooter op pad gestuurd voor een zakelijke besprekeing met Kemper en van Twist Diesel B.V. (nu Koninklijke van Twist B.V.) Vanuit Bennebroek in de stromende regen komt hij als een verzopen kat bij de klant aan. Dit bleek geen dealbreaker want de bedrijven blijven door de jaren heen altijd zaken met elkaar doen. In 2013 heeft Pim zelfs meegeholpen aan het jubileumboek van de Koninklijke van Twist die dan 175 jaar bestaat.
Het verhaal van Pim van der Veer is een voorbeeld om goede relaties te onderhouden en behouden. En zelfs op 85-jarige leeftijd blijft hij actief als ondernemer. Hij verzorgt nog steeds publicaties bij organisaties waar hij bij betrokken is. Ool de geliefde MG car-club, waar hij inmiddels erelid is en fotografica. De laatste alinea van zijn eigen publicatie omtrent het 50 jarig bestaan van zijn eigen bedrijf is getiteld ‘Gewoon Doorgaan’. ‘De ooncrete en morele steun van mijn cliënten, uit heden en verleden, zorgt ervoor dat elke gedachte aan pensionering of stoppen met werken direct wordt verjaagd’. Sluit de heer Pim van der Veer vol trots af.