Vaste klanten zijn van groot belang voor een goedlopend bedrijf. Vaste klanten kopen namelijk sneller iets bij je dan nieuwe klanten. Heb je veel trouwe klanten? Dan hoef je minder geld en tijd te besteden aan het werven van nieuwe klanten. Maar, hoe doe je dat? Wij hebben zes tips voor klantenbinding op een rij gezet.
Als klanten eenmaal iets bij je gekocht hebben is binding dus belangrijk. Klantenbinding houdt in dat klanten een product of dienst bij jou afnemen in plaats van bij een concurrent. Voorbeelden hiervan zijn mensen die hun brood altijd bij dezelfde bakker halen, of al vijftien jaar dezelfde boekhouder hebben. Kwaliteit, bereikbaarheid en persoonlijk contact zijn de bouwstenen voor een duurzame relatie.
Spaar- en loyaliteitsprogramma
Met een spaar- of loyaliteitsprogramma beloon je klanten die bij je terugkomen met bijvoorbeeld korting of een extraatje. Voorbeelden hiervan zijn een spaarkaart voor een koffietent of een lidmaatschap bij een theater. Spaaracties zorgen ervoor dat klanten sneller bij jou iets kopen dan bij een concurrent
CRM
CRM staat voor Customer Relationship Management, hierin wordt informatie over klanten en jouw relatie met hen bewaard. Je kunt hier een online dienst voor kopen, of gewoon zelf een Excel-bestand of een soortgelijk iets bijhouden. Dit is ook handig om belangrijke gesprekken of afspraken vast te leggen zoals voorkeuren voor producten of bepaalde vragen. Met deze informatie kun jij je klanten een unieke persoonlijke ervaring bieden.
Klanten krijgen door deze persoonlijke aandacht een prettigere klantbeleving en zullen dus ook sneller geneigd zijn om de volgende keer weer bij jou te kopen.
Let op: het verwerken van persoonsgegevens moet wel volgens de privacywetgeving gebeuren. Dit doe je door een verwerkingsregister te maken, waarin je aangeeft welke persoonsgegevens je gebruikt en waarom.
E-mailmarketing
Met e-mailmarketing verstuur je e-mails aan klanten. Denk hierbij aan een afspraakherinnering, een nieuwsbrief met speciale afprijzingen, bestelbevestigingen,‘er-zit-nog-iets-in-je-winkelmand’- reminders of speciale verjaardagsmails. Ook kun je kiezen voor een maandelijkse nieuwsbrief. Hiermee houdt je klanten op de hoogte van ontwikkelingen binnen je bedrijf en ontwikkel je een band.
Maak je hier gebruik van, dan vraagt dat wel tijd en aandacht. Je moet hierbij niet alleen voldoen aan de regels rondom privacy, maar je wilt ook dat je e-mail goed leesbaar is en op het juiste moment bij de juiste persoon aankomt.
Sociale media
Via sociale media praat je direct met (potentiële) klanten of verschijn je op hun tijdlijn. Je geeft mensen op een laagdrempelige manier inkijk in jouw bedrijf. Wie je bent, wat je doet en waar je mee bezig bent. Op deze manier heb je direct contact met klanten.
Een kleine tip: kies voor een social media kanaal. Het opzetten van een account, berichten posten en volgers genereren kost veel tijd, maar wanneer je dit goed inzet krijg je er ook een hoop voor terug. Zoek uit waar je klanten zich vooral bevinden en richt je op dat kanaal.
Abonnementsvorm
Je kunt je product aanbieden in de vorm van een abonnement. Dat houdt in dat je klanten een periode kopen waarin ze gebruik mogen maken van jouw dienst of product. Hierbij kan je denken aan een software of elke week een fles wijn, bos bloemen of een ander product. Het voordeel van een abonnement is dat je herhaaldelijke contactmomenten met hen hebt.
Bron: KVK