Black Friday: let op deze nieuwe regels

Geplaatst op 15 november 2022

Op 25 november is het Black Friday. Dit is de kans om je omzet te verhogen. Ga je producten extra in de (online) etalage zetten of ga je stunten met de prijzen? Het is belangrijk om te weten dat er vanaf dit jaar nieuwe wet- en regelgeving geldt. In dit artikel lees je meer over de belangrijkste wijzigingen en wat dit voor jou als ondernemer betekent.

1. Vermeld de werkelijke korting
Bij het verlagen van de prijzen moet je eerlijk zijn over de korting. Bij een ‘van-voor’-prijs moet je uitgaan van de laagste prijs die je gebruikte in de 30 dagen voorafgaand aan Black Friday. Je mag geen willekeurige van-prijs meer vermelden om de korting groter te laten lijken.

2. Informeer je klant over datagebruik
Bied je klanten persoonlijke aanbiedingen op basis van informatie die je van ze hebt, bijvoorbeeld het zoekgedrag op internet? Dan moet je de klanten voor de aankoop laten weten dat je die informatie hebt gebruikt voor het doen van een persoonlijk aanbod.

3. Garantie: verkeerd gebruik bewijzen
Sinds april 2022 gelden er aangescherpte garantieregels voor de verkoop van producten. Als verkoper moet je nu bewijzen dat een product kapot is doordat je klant het verkeerd heeft gebruikt en niet andersom. De klant moest voorheen zelf aantonen het product correct te hebben gebruikt en dat het defect niet hun schuld was.

4. Verplicht software-updates
Als je digitale producten levert die software-updates nodig hebben tijdens het gebruik, ben je verplicht deze updates te leveren.

5. Controleren online reviews
Sinds 28 mei 2022 is het verplicht aan te geven hoe je aan je reviews op je website bent gekomen. Dat doe je door bijvoorbeeld IP-adressen te controleren of te vermelden dat je nagaat of de afzender daadwerkelijk iets gekocht heeft. Negatieve reviews mogen alleen verwijderd worden als ze aantoonbaar nep zijn.

6. Meer rechten ontvanger nieuwsbrief
Het is belangrijk dat je de inschrijver van je nieuwsbrief duidelijk vertelt hoe lang ze geabonneerd zijn op je digitale dienst en hoe ze zich weer kunnen uitschrijven. Wil je de Black Friday klanten een nieuwsbrief sturen, bijvoorbeeld over nieuwe aanbiedingen, events of shopmiddagen? Dan moet je weten dat klanten binnen veertien dagen zonder reden mogen opzeggen. Bij uitschrijving moet je direct de verwerking van hun klantgegevens stoppen en verwijderen.

7. Reclameregels voor influencers
Vanaf 1 juli moeten influencers zich aan de reclameregels van de Mediawet houden als ze een product promoten. Content mag bijvoorbeeld niet misleidend of kwetsend zijn.

8. Betalen met persoonsgegevens
Klanten die betalen door hun persoonsgegevens te delen, bijvoorbeeld voor muziek, apps of software, hebben dezelfde rechten als klanten die betalen met geld. De rechten en plichten uit de AVG gelden voor iedereen, ongeacht wat je in ruit daarvoor van hen hebt ontvangen.

9. Tabaksreclame verboden
Sinds 1 juli 2022 mogen alleen tabaksspeciaalzaken in hun zaak reclame maken voor de verkoop van tabakswaren of e-sigaretten. Andere bedrijven die deze producten verkopen, mogen geen reclame maken.

10. Verkopen via een platform
Vanaf 1 januari 2023 zijn verkoopplatforms verplicht om gegevens van verkopers rechtstreeks door te geven aan de belastingdienst. Verkoop je dus producten op een platform? Dan moet dit platform sommige informatie, zoals je omzet, rekeningnummer, naam en adresgegevens, doorgeven aan de belastingdienst.

Lees hier het volledige artikel.