Business Model Canvas

Geplaatst op 5 oktober 2023

Vergroenen en verdienen is voor veel ondernemers een lastige combinatie. Met Business Model Canvas kan je jouw bedrijfsmodel goed in kaart brengen. Dit is een praktische invuloefening die je helpt om je bedrijfsmodel te beschrijven en te onderzoeken. Op deze manier kom je snel achter de sterke en zwakke punten van je bedrijf en product of dienst. Zo kan je duidelijk in een overzicht zien waar jouw bedrijf het verschil kan maken voor mens, milieu en de maatschappij.


Duurzaamheid in je businessmodel
Download hier het voorbeeld template, zo kun je gelijk aan de slag. Door de stappen hieronder te volgen en geef invulling aan de verschillende onderdelen (bouwstenen) van je bedrijf.

1. Weet wie je klant is
Het eerste onderdeel van het canvasmodel is; weet jij wie jouw klanten zijn en weet je ook waar zij behoefte aan hebben? Onderzoek of je klanten aantrekt en behoudt als je je product of dienst duurzamer maakt. Dit kan je doen door een korte vragenlijst naar je klanten te sturen of door jezelf te verdiepen in onderzoeken over klantgedrag in jouw branche. Wat ook een optie is, is om bij de aankoop van de klant te vragen naar de reden. 

2. Waarde van je product of dienst
De tweede bouwsteen is waardepropositie. Hierin beschrijf je waarom mensen voor je product of dienst kiezen. Kiezen mensen vooral voor je merk of is het je prijs? Of is jouw product milieuvriendelijker dan de concurrent? Ga zelf aan de slag en kijk of jouw product eerlijk wordt geproduceerd, met bijvoorbeeld de MVO risicocheckerWeet jij al dat je product duurzaam is? Laat dit dan zien met een duurzaamheidskeurmerk

3. Vergroen je kanalen
Om jouw product aan je klant te bezorgen ben je ook afhankelijk van distributie- en verkoopkanalen. Is de bezorger niet bezig met duurzaamheid? Onderzoek dan de mogelijkheden voor het overstappen op een CO2-neutrale bezorgdienst. Voor nog minder CO2-uitstoot kan je ook kiezen voor ophaalpunten.

4. Klantrelaties: stimuleer groene aankopen
Beschrijf bij deze bouwsteen de relatie met de klant. Is het contact online of offline? Is de relatie persoonlijk of geautomatiseerd? Misschien is het voor jouw bedrijf een optie om klanten te belonen voor groen gedrag, hetzij met een korting of een spaarkaart. Denk hierbij het inleveren van oude verpakkingen of iets wat past bij verduurzaming bij jouw bedrijf.

5. Verkopen of verhuren?
Bij deze bouwsteen gaat het over de inkomsten. Kan jij met duurzaamheid geld verdienen? En kan jij met het huidige verdienmodel duurzaamheid toepassen? Is er de mogelijkheid tot het verhuren of leasen van jouw producten? In plaats van alleen verkopen. Minder kopen vermindert de productie en daardoor verhoog je duurzaamheid.

6. Circulair ondernemen
Deze bouwsteen laat je nadenken over je kernmiddelen, zoals machines en grondstoffen. Welke mogelijkheden zijn er voor aanpassingen? Je kan bijvoorbeeld circulair ondernemen. Kijk ook eens naar je afvalproductie en kan je grondstoffen niet opnieuw gebruiken? Voor financiële hulp kan je ook bij de overheid terecht.

7. Levensduur van je product
We zijn aanbeland bij de kernactiviteiten, je belangrijkste bedrijfsactiviteiten. Bij deze bouwsteen ga jij kijken naar het ontwerp en naar hoe je product is gemaakt. Ga jij voor kwantiteit of kwaliteit? Misschien hecht je klant waarde aan het verminderen van afval. Onderzoek of je de kwaliteit van je product kan verbeteren, zodat je product langer meegaat en duurzamer is. Misschien kan je reparaties aanbieden? Zo wordt jouw product een duurzame keuze voor je klant!

8. Wees onderdeel van een verantwoorde keten
Samen met de juiste partners gaat verduurzaming sneller. Je kan bijvoorbeeld kiezen uit bedrijven die verantwoord werken of een samenwerking overwegen met een sociale werkplaats. Heb je voor jezelf de duurzaamheidslat hoog gelegd? Dan mag je dit ook van je partners verwachten. Dit kan je vastleggen door mvo-afspraken op te nemen in je leverancierscontracten. Of ga samen zitten voor verbeteringsplannen en -doelen voor de hele keten.

9. Kosten van verduurzamen
Dan de laatste bouwsteen, dit is het in kaart brengen van de kosten voor verduurzamen. Misschien kan je wel gebruik maken van subsidies en regelingen. Aftrekregelingen maken investeren in duurzaamheid voordeliger. Wil je ook graag de productieketen verduurzamen samen met je toeleveanciers? Kijk dan bij Social Sustainability Fund. Heb je toch geld nodig om te investeren in je groene plannen? Dan kun je gebruik maken van de Borgstelling MKB-Kredieten GroenDe overheid staat dan garant, waardoor je makkelijker een lening kunt krijgen.

Lees hier het gehele artikel van de KVK.