Digitalisering kom je overal tegen. Het versturen van een online factuur of een product verkopen via social media, het hoort er allemaal bij. Voordelen van digitalisering zijn meer omzet, tijdwinst of terugkerende klanten. Wij nemen je mee in de mogelijkheden van digitaliseren en hoe je ermee aan de slag gaat.
Wat is digitalisering precies?
Digitalisering is een middel om sneller of slimmer te werken. Je laat handmatig werk zoals een factuur aanmaken of een verkooporder indienen aan een computer over. Informatie zoals klant- of omzetgegevens die je digitaal maakt, heet data. Computers kunnen data zorgvuldiger en sneller verwerken dan mensen. De opstart hiervan kost wat tijd, maar daarna bespaart digitalisering veel tijd en geld.
Redenen om te kiezen voor digitalisering
De voornaamste reden om te kiezen voor digitalisering is dat het helpt slimmer te ondernemen. Er is minder kans op het maken van fouten en je behaalt sneller het gewenste resultaat. Het werk wordt efficiënter uitgevoerd en het levert gemak op voor het bedrijf zelf en voor klanten. Daarnaast zorgt het digitaliseren van processen ervoor dat bedrijven ongeveer een kwart op kosten besparen.
Hoe begin je met het digitaliseren?
Om te ondervinden waar digitaliseringkansen binnen je bedrijf liggen kun je het ABC-model inzetten. Dit model staat voor: aanbod, bedrijfsvoering en commercie. Je bepaalt zelf waar digitalisering voor jou het meeste nut heeft.
Aanbod
Je aanbod is het product die je maakt of de dienst die je levert. De vraag is of jouw aanbod goed aansluit bij de wens van je klanten. Je moet rekening houden met wat de klant nu én in de toekomst wil.
- Start een webshop naast je fysieke winkel. Op deze manier is je product of dienst ook online te verkrijgen.
- Bied je dienstverlening online aan. Dit kan via webinars of een digitaal adviesgesprek.
- Heb je al een website of webshop? Kijk dan naar de statistieken en data en laat je webshop nog beter presteren.
Bedrijfsvoering
Hierbij kijk je naar alle activiteiten en processen binnen je bedrijf. Het digitaliseren van die activiteiten en processen kan veel tijd besparen. Je kunt bedrijfsvoering op de volgende manieren digitaliseren:
- Regel een online boekhoudsysteem en een cloud kassasysteem. Op deze manier heb je altijd inzicht in je cijfers.
- Factureer digitaal. Dit werkt efficiënt en is goedkoop.
- Automatiseer je voorraadtelling, inkoop en verkooporders. Het aantal fouten neemt hiermee af en het bespaart je tijd.
- Werk altijd in de cloud. Hiermee kun je altijd en overal bij je bestanden.
Commercie
Hierbij gaat het om de verkoop van je product of dienst. Het contact met klanten, marketing en de daadwerkelijk verkoop zijn hier onderdeel van.
- Zet een CRM-systeem in om klantrelaties te kunnen beheren.
- Maak een online marketingplan.
- Zorg dat je bestaande klanten aan je bedrijf bindt met een zakelijke website, social media, e-mailmarketing of een podcast.
- Verhoog je inkomsten met inzicht in je bedrijfsdata.
- Verkoop je product of dienst via QR-codes en bespaar op personeel.
Meer weten? Lees dan hier het volledige artikel van de KVK.