Eerste hulp bij (on)zichtbare geldzorgen op de werkvloer

Geplaatst op 19 januari 2024

De gemeente Dordrecht gaat training geven aan werkgevers die werknemers in dienst hebben met geldzorgen. Een werkgever heeft een verhoogd ziekteverzuim en veel kosten aan de werknemer die geldzorgen heeft. Daarnaast heeft een werknemer veel stress bij geldzorgen.

Daarom wil de gemeente Dordrecht de werkgevers helpen en ontzorgen. Er worden trainingen gegeven, deze vinden plaats op 28 maart (Vergaderkamer 3 Stadskantoor) en 18 april (bij de Sociale Dienst). De trainingen zijn kosteloos en duren van 9.00 uur tot 13.00 uur.

Aanmelden voor de training kan via: dordtonderneemt@dordrecht.nl

Geldzorgen werken door op de werkvloer
Geldzorgen hebben vaak grote invloed op het welzijn en functioneren van mensen. Privé, maar ook op het werk. Schuldenproblematiek onder medewerkers leidt tot:

• Een slechtere fysieke en mentale gezondheid
• Lagere arbeidsproductiviteit
• Hoger ziekteverzuim
• Lagere betrokkenheid
• Verhoogd risico op fraude en diefstal

Voor bijna de helft van de huishoudens met geregistreerde problematische schulden is inkomen uit loondienst de belangrijkste inkomstenbron. Er is dus een grote kans dat er ook bij uw organisatie mensen werken met geldzorgen. Als werkgever kunt u deze medewerkers ondersteunen. Dat is fijn voor de medewerker en goed voor uw organisatie!

Hoe herkent u (on)zichtbare geldproblemen bij medewerkers? 
Voor medewerkers is de drempel om over hun geldzorgen te praten vaak hoog. Toch zijn er signalen waaraan u als werkgever financiële problemen kunt herkennen.

We zetten de belangrijkste signalen voor u op een rij: 
• De medewerker vraagt om een voorschot op het salaris of het vakantiegeld.
• De medewerker vraagt om meer uren te kunnen werken of wil weekenden/avonden werken waar toeslag op zit.
• De medewerker heeft last van concentratieproblemen, is stressgevoelig en meld zich eerder ziek.
• De medewerker maakt ingrijpende privégebeurtenissen mee, bijvoorbeeld werkloosheid van de partner of een echtscheiding.
• De medewerker belt met schuldeisers onder werktijd.
• De medewerker gaat niet mee naar uitjes of draagt niet bij aan cadeaus voor collega’s.
• Er is sprake van loonbeslag: de deurwaarder eist een deel van het loon van uw medewerker op om zijn of haar schulden te betalen.

Hoe maakt u geldzorgen bespreekbaar? 
Het kan zijn dat u het lastig vindt om geldzorgen bij uw medewerker bespreekbaar te maken. Hoe begint u zo’n gesprek? En wat gebeurt er na het gesprek? Met deze gesprekstips kunt u zich voorbereiden en de bespreekbaarheid vergroten.

Voorbereiden van het gesprek 
Besef u dat geldzorgen grote impact hebben op mensen. Vaak hebben zij last van stress. Daardoor hebben zij vaak moeite met logisch nadenken, informatie onthouden en problemen oplossen. Probeer u te verplaatsen in de medewerker. Bedenk vooraf wat uw boodschap en verwachtingen zijn. Wat wilt u van de medewerker weten? En welke ondersteuning kunt u aanbieden?

Kom dan naar de trainingen.