Functieomschrijving opstellen in 6 stappen

Geplaatst op 27 juli 2023

Wil je ook graag weten hoe je het beste een functieomschrijving kan opstellen? Hieronder staat een stappenplan dat jou helpt met het maken van een overzichtelijk functieprofiel. Dan weten jij en je werknemer allebei wat jullie van elkaar mogen verwachten in de samenwerking.

Handige tool
Een functieomschrijving geeft inzicht in de taken, bevoegdheden en verantwoordelijkheden van je medewerkers. Hierdoor heb je gelijk een duidelijk overzicht welke ervaring en eigenschappen een werknemer nodig heeft om het werk goed uit te kunnen voeren. De functieomschrijving kan je gebruiken bij het schrijven van een arbeidscontract en vacaturetekst. Verder vormt deze omschrijving de basis voor functioneringsgesprekken met medewerkers. Ook is een duidelijke functieomschrijving belangrijk wanneer je je bedrijf moet reoganiseren.

Het stappenplan
Door het volgen van deze zes stappen, heb jij binnen no-time een goede functieomschrijving opgesteld.

  1. Doel van de functie
    Waarom komt een medewerker elke dag naar je bedrijf? Door deze vraag te beantwoorden heb je het doel van de functie.
    Bij een groot bedrijf is de rol van een medewerker over het algemeen specifieker en gespecialiseerder dan van een medewerker in een kleiner bedrijf. In een klein bedrijf met minder werknemers, is iedereen vaak breed inzetbaar.
  2. Taken en verantwoordelijkheden
    In deze stap ga je de taken en verantwoordelijkheden van de functie toevoegen aan de functieomschrijving. Noteer een week lang alle werkzaamheden die bij je opkomen voor de desbetreffende functie. Verder moet een taakomschrijving vooral praktisch en duidelijk zijn. Zo voorkom je irritaties of discussies op de werkvloer.
  3. Bepaal benodigde kennis
    Bij de derde stap bepaal je welke kennis of vooropleiding iemand moet hebben om deze functie goed te kunnen uitvoeren. Zo stel je voor jezelf een afbakening in.
    Bepaal voor jezelf of een specifieke vooropleiding nodig is. Is het belangrijk dat iemand een bepaald werk- en denkniveau heeft of is het belangrijker dat iemand expliciete kennis heeft waarvoor een certificaat nodig is? Overweeg deze keuze voor jezelf.
  4. Gewenste vaardigheden
    Bedenk over welke karaktereigenschappen en vaardigheden (nieuwe) werknemers moeten beschikken. Door dit goed in kaart te brengen, helpt dit je bij het bepalen of iemand zich nog verder moet ontwikkelen in zijn houding en/of gedrag.
  5. Controleer je functieomschrijving
    Nu je weet welke eisen en taken je belangrijk vindt, kan je gaan kijken of dit een samenhangend geheel vormt. Is dit niet het geval, pas het dan zo nodig aan. Let erop dat de taken wel op elkaar aansluiten, anders krijg je een onsamenhangend geheel.
  6. Werk je functieomschrijving bij
    Zorg ervoor dat de functieomschrijving actueel is. Schets een profiel waarbij de functie mee ontwikkelt de komende tijd. Benoem je plannen en de daarbij horende interne wijzigingen. Evalueer na een halfjaar de functieomschrijving, pas aan indien nodig. Denk hierbij aan taken die een werknemer extra oppakt binnen de functie, maar die nog ontbreken in het profiel.

Meer weten? Lees dan hier het volledige artikel van de KVK.