Hoe los je een zakelijk conflict op?

Geplaatst op 10 november 2025

Soms ontstaan er op zakelijk gebied onenigheden. Dit kan zijn met een collega, zakenpartner, verhuurder of een leverancier. Soms gaat het over kleine bedragen en kun je er beter niet te veel tijd en energie in steken. Maar zodra het om hogere bedragen gaat, dan schakel je waarschijnlijk een jurist in. Er is geen standaardoplossing voor elk probleem, maar de volgende stappen kunnen wel helpen! 

 

Blijf met elkaar in gesprek
Maar vooral een fysieke afspraak met de andere partij. In een conflict werkt het beter dan een telefoontje, e-mail, chat of brief. 

Probeer ook duidelijk te krijgen wat er precies aan de hand is. Hebben jullie het over hetzelfde probleem? Hebben jullie allebei ook dezelfde feiten? Probeer tijdens een ontmoeting begrip te hebben voor de ander. Laat de ander ook zien dat je samen tot een oplossing wil komen. Laat de ander weten wat jij zelf kan doen om de situatie te verbeteren. Vraag vooral ook wat de ander kan doen. Maak duidelijk wat voor jou belangrijk is, zo kunnen jullie er wellicht samen uitkomen. 

Let er wel op dat je in zo’n gesprek geen toezeggingen doet die je positie verzwakken. Twijfel je over hoe je dat kan doen? Schakel dan voor de ontmoeting juridisch advies in. 

 

Zoek duidelijkheid over de situatie
Lost een gesprek het probleem niet op? Wees dan niet bang om deskundigen in te schakelen. Ben je aangesloten bij een brancheorganisatie? Die hebben vaak een adviseur of jurist in dienst die jou graag helpt. Praat bijvoorbeeld ook met andere ondernemers of je boekhouder. 

De vragen die daarbij van belang zijn, zijn onder meer: wat is er precies afgesproken? Wat zijn precies jouw rechten in deze situatie? Wat zijn de rechten van de tegenpartij en hoe sterk staan zij? Ga vervolgens opnieuw in gesprek met de tegenpartij. 

 

Nog geen oplossing gevonden?
Kun je ook na adviezen en inhoudelijke gesprekken het conflict niet oplossen? Stel dan voor aan de tegenpartij om een bemiddelaar, arbitrage- of geschillencommissie in te schakelen. Dit is iemand die bemiddelt tussen partijen in het geval van een onenigheid. Lukt het niet om een bemiddelaar te vinden waar jullie het allebei mee eens zijn? Dan kunnen jullie allebei een eigen onderhandelaar inzetten om het probleem te verkennen. 

 

Ten einde raad
Is na gesprekken met een bemiddelaar nog geen oplossing gevonden? Dan kun je juridische stappen ondernemen. Hiervoor kun je aankloppen bij jouw brancheorganisatie, rechtsbijstandverzekering of een advocaat. 

Als het goed is, heb je eerder al gekeken hoe sterk je staat. Overleg vooral nog een keer met een jurist hoe groot je kans is in een proces. Denk er ook aan of je het waard vindt om een rechtszaak te beginnen. Gelijk krijgen in zo’n geval kan ervoor zorgen dat zakenrelaties veel schade oplopen. 

 

Bron: www.kvk.nl