Klantenbinding via nieuwsbrief

Geplaatst op 7 maart 2023

Een nieuwsbrief is een effectief marketingmiddel voor ondernemers. Toch verdwijnen bij klanten veel nieuwsbrieven vaak ongeopend in de prullenbak. Hoe voorkom je dat dit ook gebeurt met jouw nieuwsbrief? Wij helpen jou hoe je een persoonlijke, verrassende nieuwsbrief maakt voor betrokken klanten.

De nieuwsbrief is een e-mail die je verstuurt naar al je klanten. Je informeert klanten over verschillende onderwerpen. Je kunt hierbij denken aan kortingen of nieuwe producten. Het helpt je bij het behalen van doelen, zoals klantrelaties opbouwen of producten en diensten verkopen. De volgende tips helpen je een betere nieuwsbrief te maken.

Tip 1: Maak je nieuwsbrief persoonlijk
Maak een nieuwsbrief die je lezer raakt, verbindt of vermaakt. Probeer de lezer mee te nemen in bijvoorbeeld de missie van het merk en hoe het met de ontwikkeling van de missie gaat. Klanten worden op deze manier meer bij jouw bedrijf betrokken. Daarnaast is het uitvoeren van klantonderzoek, bijvoorbeeld via een e-mailenquête. Op die manier kom je er achter wat klanten het liefst lezen in jouw nieuwsbrief.

Tip 2: Betrek je doelgroep
Ga de interactie met je doelgroep aan in je nieuwsbrief. Als jij weet waar je klanten mee bezig zijn en waar ze behoefte aan hebben, dan kun jij je onderscheiden met je nieuwsbrief. Doe bijvoorbeeld in iedere nieuwsbrief een oproep voor het insturen van een foto waarop je klanten je product gebruiken. Deel dit in een nieuwe nieuwsbrief en verbind er een actie aan.

Tip 3: Bedenk een prikkelende onderwerpregel
De onderwerpregel is het eerste wat de lezer van je nieuwsbrief te zien krijgt. Je moet zorgen dat deze titel dus de aandacht trekt. De titel: ‘Nieuwsbrief 7 maart’ is te algemeen en zegt niets over de inhoud. Dit nodigt de lezer niet uit om de nieuwsbrief te lezen. De titel moet actief zijn. Benoem een lezersvoordeel of een trend waar de nieuwsbrief op in gaat. Blijf duidelijk, stel een vraag of speel in op actualiteiten. Lezers weten op deze manier direct wat de nieuwsbrief hen oplevert.

Tip 4: Zet storytelling in
Vertel je verhaal met storytelling. Deze manier van schrijven speelt in op het gevoel van lezers, zodat ze zich in je verhaal herkennen. Op deze manier kunnen je klanten zich sneller verbonden voelen met je bedrijf.

Tip 5: Houd je altijd aan de regels
Bij het versturen van een nieuwsbrief is het belangrijk dat je je moet houden aan de privacywetgeving AVG. De belangrijkste punten:

  • Je hebt toestemming nodig om iemand je nieuwsbrief te mailen. Dat betekent dat degene die je mailt zich moet inschrijven via een aanmeldformulier.
  • De ontvanger moet zich op elk moment kunnen uitschrijven.
  • Het moet duidelijk zijn dat jij de afzender bent.

Lees hier het volledige artikel van de KVK.