Laat je bedrijf echt zien met een goede huisstijl

Geplaatst op 13 februari 2024

Met een goede huisstijl maak je jouw bedrijf herkenbaar voor je doelgroep en zien mensen in een oogopslag waar je bedrijf voor staat en wat je bedrijf doet. Het is belangrijk dat het logo bij je past, het hoeft niet hip te zijn om aan te slaan. Maak een doordacht logo, door slim kleurgebruik en een onderscheidend lettertype. 

Beginnen met de huisstijl
Op het moment dat je serieus aan de slag wil gaan met je bedrijf en dit aan je doelgroep wil laten zien, is het verstandig om een huisstijl te maken. Communicatie-expert Sander van Eijk adviseert om tijdens de startfase van je bedrijf aan de slag te gaan met je huisstijl. Als hier geld en tijd voor is, dan ben je namelijk bezig met het bepalen wat voor bedrijf je bent en hoe je dit wilt doorvoeren. 

Je kan er ook voor kiezen om de huisstijl pas later op te pakken, als je al een tijd aan het ondernemen bent. Sommige bedrijven kiezen pas voor een huisstijl als hun bedrijf gaat groeien of als ze willen professionaliseren. Verder kan je er ook voor kiezen om aan de slag te gaan met je huisstijl tijdens het ondernemingsplan. 

Aan de slag met je huisstijl
Aan de hand van de komende vijf stappen, kan je jouw huisstijl vorm gaan geven. 

Stap 1 – Bepaal je identiteit en imago
Bepaal je identiteit, dit houdt in wie ben jij als bedrijf en ondernemer? Hoe zien jij en je medewerkers het bedrijf? Beschrijf welke taal jullie met elkaar spreken en hoe de bedrijfscultuur is. Is er een formele sfeer en dragen jullie een pak of hangt er een informele sfeer en gaan jullie met jeans en sneakers naar kantoor? Kijk gelijk of deze identiteit past bij de kernwaarden van je bedrijf. 

Daarna ga je kijken naar je imago, wat je wil uitstralen naar je doelgroep? Kijk naar je personal branding, wat maakt jou uniek als bedrijf en ondernemer? Laat zien wat je wilt uitstralen naar je doelgroep, mocht je bedrijf al langer bestaan, dan kan je ook kijken naar hoe jouw doelgroep het bedrijf ziet. Maak een analyse en zet deze op papier. 

Stap 2 – Kies een logo en typografie
In deze stap ga je je identiteit en imago omzetten in beeld via je logo en typografie. 

Logo
Een logo is de grafische uiting waarmee je bedrijf geassocieerd wordt. Denk hierbij aan een beeldmerk (een symbool of afbeelding), woordmerk (naam van je bedrijf) of een combinatie van beide zijn. Bij logo’s geldt vaak: less is more. Denk aan Coca Cola, deze heeft voldoende zeggingskracht en is krachtig in eenvoud. Onthoud dat de stijl van het logo goed bij het bedrijf moet passen. 

Zorg er verder ook voor dat je logo tijdloos is. Het is zonde als je veel tijd hebt geïnvesteerd in je logo en huisstijl en er na twee jaar achter komt dat het niet meer past bij het bedrijf. Voor de opmaak van een logo adviseert Sander van Eijk gebruik te maken van een vector. Dit is een grafische afbeelding die oneindig vergroot of verkleind kan worden. Er zijn verschillende programma’s waar je logo’s in kan maken. Betaalde programma’s zijn Adobe Illustrator of CorelDraw, gratis programma’s zijn Inkscape of Canva. 

Typografie
De typografie van je huisstijl gaat over hoe je teksten eruitzien: de uitstraling van het lettertype en de lettergrootte. De typografie past bij wat je wil uitstralen met je bedrijf en bij de sector waar je in werkt. Je kan ervoor kiezen om een vormgever een lettertype voor je bedrijf te laten ontwerpen. Sander adviseert wel om één lettertype te gebruiken, zo vergroot je de herkenbaarheid. 

Stap 3 – Kies je kleuren 
Klanten associëren kleuren met je kernwaarden. Kleuren roepen een gevoel of emotie op, blijkt uit onderzoeken naar psychologische effecten van kleuren. Bepaalde kleuren passen beter in bepaalde branches. Zorg er vooral voor dat de kleur past bij je type bedrijf en je doelgroep. Denk bijvoorbeeld aan blauw, dit is een kleur die betrouwbaarheid en loyaliteit uitstraalt. Geel is daarentegen weer opvallend en creatief. 

Stap 4 – Maak een beeldkeuze
Na het kiezen van een logo, typografie en kleuren is het belangrijk om te kijken naar beeldmateriaal. Denk hierbij aan foto’s, infographics en pictogrammen die aansluiten bij de gekozen kleur. Zo creëer je een totaalbeeld en wordt je beter herkenbaar voor je doelgroep. Maak een beeldbank met afbeeldingen die je gebruikt voor verschillende communicatiemiddelen. Je kan hiervoor een professionele fotograaf of vormgever inhuren of je kan gebruik maken van stockfoto’s. Voor stockfoto’s zijn er gratis databanken: Pexels en Canva. Je kan ook beeld kopen bij Shutterstock of iStock. Infographics en pictogrammen kun je (laten) maken met betaalde programma’s als Photoshop of Illustrator. Verder kan je pictogrammen ook kopen bij Vectorstock of gratis via visme.co.

Stap 5 – Pas je communicatiemiddelen aan
Tot slot, pas je huisstijl toe op alle communicatiemiddelen, van visitekaartjes en briefpapier tot je website, nieuwsbrieven en berichten op social media. Door overal je huisstijl toe te passen, zorg je voor een eenduidige en herkenbare identiteit. Als tip geeft Sander van Eijk: “Documenteer alles in een huisstijlhandboek. Dit zorgt ervoor dat je huisstijl op langere termijn bewaakt blijft en er geen wildgroei ontstaat.” 

Bij het ontwikkelen van je huisstijl moet je rekening houden met juridische aspecten. Een ontwerp valt onder het auteursrecht. Auteursrecht is gratis, als je werk origineel is en het een stempel van de ontwerper draagt. Je hoeft dit niet te registreren. Wanneer je jouw huisstijl laat ontwerpen door een grafisch ontwerper, ligt het auteursrecht van bijvoorbeeld je logo bij de ontwerper, tenzij je dit anders hebt afgesproken. Wil je graag je merk beschermen? Vraag een merkregistratie aan bij het Benelux-Bureau voor de Intellectuele Eigendom (BOIP).

Lees het gehele artikel van de KVK hier.