Maar liefst een kwart van de Nederlanders heeft een beperking en kan hierdoor informatie op websites niet interpreteren of niet via zoekmachines vinden. Maar hoe zorg je dat ook dit deel van de bevolking je website zo optimaal kan bezoeken?
Veel websites zijn ontoereikend voor bezoekers met beperkingen. Iemand die slechtziend is en een product online wil kopen wil het liefst gebruik kunnen maken van sneltoetsen, omdat dit minder visuele inspanningen vraagt. Dit moet dan wel mogelijk zijn. Zo niet, dan lopen ondernemers zelfs wel miljoenen potentiële klanten en dus omzet mis.
Beter vindbaar
Zoekmachines belonen websites die toegankelijker zijn met een hogere positie. Bij online vindbaarheid en online leesbaarheid staat gebruikersgemak centraal. Net als bezoekers navigeren zoekmachines door je website. Als dit gemakkelijk gaat, beland je hoger in de zoekresultaten en vinden bezoekers je sneller.
Wettelijke eisen
Als je je website beter toegankelijk wil maken kun je je het beste aan de WCAG 2.1 houden. Hierin staan toegankelijkheidseisen voor webcontent. Alle informatie en andere componenten moeten waarneembaar zijn voor de bezoeker. Hierbij let je op de (afbeeldings)teksten, afbeeldingen, video’s, infographics en podcasts die je plaatst op je website.
Tips per doelgroep
Bezoekers met een lichamelijke beperking
De volgende tips helpen je bij het verbeteren van de toegankelijkheid van je website voor bezoekers die bijvoorbeeld niet zo snel kunnen typen of de muis bedienen door een lichamelijke beperking.
- Bied grotere knoppen wanneer de bezoeker over je website navigeert.
- Gebruik spraakcommando’s. De bezoeker hoeft dan niet te typen. Je hoeft hier enkel een tekst-naar-spraak-software voor te installeren.
- Zet muisnavigatie in op je website. Bezoekers met een visuele beperking kunnen dit met sneltoetsen volgen.
- Zorg voor de juiste foutmeldingen bij foutieve invulling van formulieren.
- Bied deze doelgroep extra invultijd bij formulieren van trainingen of examens.
Bezoekers met een gehoorprobleem
Ook voor mensen met gehoorproblemen zijn er tips die je kunt inzetten op je website.
- Zet ondertiteling in bij video’s.
- Gebruik korte zinnen met makkelijke woorden.
- Zorg voor transcripties bij audiobestanden (bijvoorbeeld een podcast).
Bezoekers die slechtziend, kleurenblind of blind zijn
Een visuele beperking is bij het bedienen van een website misschien wel het lastigste. Voor deze doelgroep zijn er ook een aantal tips om ze te helpen.
- Zorg voor contrasterende kleuren, zoals zwarte letters in een oranje vlak. Hoe groter het verschil in kleur, hoe beter voor deze doelgroep.
- Bied de bezoekers de mogelijkheid de lettergrootte aan te passen.
- Onderstreep hyperlinks voor de herkenbaarheid.
- Programmeer je website dat deze voorgelezen kan worden. Dit kan met speciale voorleessoftware. Hierbij moet je zorgen dat je ook alle informatie die je met kleur, vorm of beeld overbrengt ook in tekst kunt overbrengen.
- Blinde mensen maken vaak gebruik van een brailleleesregel. Dit is een speciaal toetsenbord die zij aansluiten. Hiermee worden zinnen op het beeld omgezet naar braille, maar ook omgekeerd. Maak bij hyperlinks dus niet gebruik van ‘klik hier’, maar juist ‘lees hier meer over het toegankelijk maken van je website’.
Bezoekers die digitale informatie lastig verwerken
Gebrek aan online ervaring of ouderdom kan zorgen dat sommige bezoekers informatie lastig begrijpen.
- Maak in hyperlinks duidelijk waar de bezoeker terechtkomt.
- Gebruik korte zinnen met gemakkelijke woorden.
- Vul uitleg of informatie aan met afbeeldingen.
- Zorg dat de bezoeker bewegende, knipperende of flitsende inhoud of geluiden kan uitzetten.
Lees hier het volledige artikel. Hulp nodig bij aanpassingen van technische aard? Een websitebouwer kan je hiermee helpen.