Je wilt als bedrijf meer nieuwe klanten met reviews van je huidige klanten. Dit is logisch, want negen op de tien consumenten leest voor een aankoop eerst de reviews. Eerlijke en persoonlijke reviews vergroten de betrouwbaarheid van je onderneming. Maar hoe krijg je deze reviews?
Kies voor een onafhankelijke tool
57% van de consumenten vindt onafhankelijke reviewplatforms het meest betrouwbaar. Iedereen kan hier een review achterlaten waardoor je transparantie en klantvertrouwen creëert. Voorbeelden van onafhankelijke platforms zijn:
- Tripadvisor (voor restaurants)
- Kiyoh, Reviewclub of Beslist.nl (voor webshopreviews)
- Klantenvertellen (voor alle soorten dienstverlening en branche gerelateerde bedrijven)
- Trustpilot, Kieskeurig of Google Review (allround reviewsysteem)
Automatiseer de uitnodiging
Zorg ervoor dat je reviewuitnodigingen automatiseert. Hierbij kun je denken aan een automatische uitnodiging na een aankoop. Op deze manier heb je er ook geen omkijken naar. In veel gevallen kun je automatisering inregelen via je CRM-systeem of webshop.
Vertel je belang
Vertel je klant altijd waarom recensies of reviews belangrijk zijn, bijvoorbeeld om producten of processen te verbeteren. Klanten zijn dan sneller bereid om een review te schrijven. Daarbij helpt het de klant ook als je aangeeft dat het schrijven van een review maar 30 seconden duurt.
Blijf dicht bij de bedrijfscultuur
Bij het vragen van beoordelingen is het belangrijk dat het past bij de onderneming. Coolblue heeft bijvoorbeeld een vrolijk karakter, terwijl de overheid zakelijker toont. Stuur je offertes en e-mails via een persoonlijk emailadres? Verzend dan ook de vraag voor een review op deze manier.
Gebruik ontvangen reviews in je marketingmix
Neem de reviewpagina op in je marketingmix, zodat de pagina voor iedereen vindbaar is. Bij negatieve ervaringen willen mensen hun mening kwijt, juist als ze de reviewpagina niet kunnen vinden. Een vindbare reviewpagina voorkomt negatieve beoordelingen op andere platforms.
Daarnaast resulteert het zien van reviews in het schrijven van reviews, ook wel een sneeuwbaleffect genoemd. Neem je reviewscore en het aantal reviews daarom ook mee in andere marketinguitingen.
Geef geen kortingen in ruil voor reviews
Zorg dat je geen korting weggeeft in ruil voor reviews. In feite koop je dan je eigen reviews. Ongeveer 78% van de consument onderzoekt of een review authentiek is. Korting verlaagt die authenticiteit.
Reageer op negatieve reviews
Ontvang je een negatieve review? Reageer hier dan snel op. Een negatieve review is in veel gevallen juist waardevol. Potentiële klanten willen zien hoe jij omgaat met kritiek. Wanneer een negatieve review beantwoord wordt, voelt de klant zich gehoord en bouw je vertrouwen op. Reageer online op de review, bijvoorbeeld wanneer een probleem vaker benoemd wordt. Of geef aan dat je telefonisch contact opneemt om de kwestie te bespreken.
Lees hier het volledige artikel.