Personeel en technologie, hoe pak je dit aan?

Geplaatst op 24 juli 2025

Steeds meer bedrijfsprocessen gaan automatiseren en digitaliseren, zelf heb je misschien ook een digitale kassa, doe je aan e-mailmarketing of gebruiken jouw werknemers handige AI-tools. Toch zit hier ook een risico aan, benieuwd waarom? Lees dan verder.

1. Software wordt niet goed gebruikt
Je hebt flink geïnvesteerd in een duur CRM-systeem, maar je medewerkers maken er nauwelijks gebruik van. Hoe komt dit? Uit onderzoek van ICT Magazine blijkt dat software in 68% van de gevallen als te ingewikkeld wordt ervaren. Werknemers krijgen vaak geen uitleg en hebben geen tijd om ermee te oefenen. Het gevolg? Als je personeel de software niet gebruikt of verkeerd toepast, daalt de productiviteit, ontstaan er fouten en maak jij onnodige kosten.

TIPS

  • Laat je personeel meebeslissen. Zij werken dagelijks met de software en weten welke functies belangrijk zijn om te hebben. 
  • Organiseer een training in het gebruik van de software.
  • Geef je werknemers de tijd om de software te gebruiken en begrijpen.
  • Spreek duidelijk uit wat je verwachtingen zijn. Heb je geen verwachtingen? Maak dit ook duidelijk, zo weet je personeel waar ze aan toe zijn.

2. Let goed op de wetgeving
Online marketing en verkoop vallen onder strikte wet- en regelgeving. Als je je hier niet aan houd, dan kunnen consumenten een melding maken bij de ACM (Autoriteit Consument & Markt). Daarnaast ben je als ondernemer verplicht om zorgvuldig met persoonsgegevens om te gaan. Dit wordt streng gecontroleerd door de AP (Autoriteit Persoonsgegevens). Een kleine misstap kan al tot een boete leiden. In 2024 kregen vijf webwinkels een boete wegens misleidende kortingsacties. Ook sprak de ACM maar liefst 2000 organisaties aan op het niet naleven van de privacyregels.

TIPS

  • Organiseer een training over de wet- en regelgeving die relevant is voor het werk van jouw medewerkers.
  • Leg verantwoordelijkheden goed vast in het arbeidscontract en personeelshandboek.

3. Werknemers houden tijd over
Hebben je werknemers nieuwe technologie of software onder de knie? Dan kan het zijn dat ze tijd overhouden. Neem een callcenter als voorbeeld: daar zorgt een AI-tool voor automatische samenvattingen van telefoongesprekken, waardoor medewerkers efficiënter werken. Meer werk in minder tijd dus. Maar wat doen ze met de overgebleven tijd en heb je je werknemer nog nodig? Het kan zijn dat je werknemer ook met deze vraag zit en bang is voor baanverlies.

TIPS

  • Bespreek met je werknemers wat zij kunnen doen in deze vrijgekomen tijd. 
  • Maak gebruik van scholingssubsidies om je werknemers (deels) om te scholen.
  • Geef creatieve en strategische taken uit handen aan je medewerkers.

Bron: KVK