Via social media kom je in contact met (potentiële) klanten en vergroot je je naamsbekendheid. In tegenstelling tot andere marketingkanelen zijn gebruikers op social media juist actief. Zij liken, delen en posten berichten. In plaats van alleen je boodschap te delen, sta je ook in contact met je (potentiële) klant. Dit heeft meerdere voordelen zoals, door online mond-tot-mondreclame groeit de naamsbekendheid van je bedrijf en je kan een-op-een communiceren met (potentiële) klanten en persoonlijke service verlenen.
Zakelijk inzetten
Social media kan je goed inzetten voor zakelijke doeleinden. Door de volgende stappen te volgen, krijg je een doordachte aanpak en meetbaar resultaat.
Omschrijf je klant
Om te beginnen is het goed om te weten welke doelgroep je wilt bereiken. In je marketingplan staat wie je doelgroep is en wat zijn interesses zijn. Komt deze doelgroep ook overeen met de doelgroep voor social media? Maak voor jezelf een omschrijving wie je ideale klant is en wat je van hem/haar weet.
Kies je social media kanalen
Kijk goed op welk platform jouw doelgroep/potentiële klant actief is en welk kanaal bij jouw bedrijf past. Start met het social media kanaal waar de meeste van je (potentiële) klanten actief zijn. Door voor één kanaal te gaan, houd je het overzichtelijk voor jezelf.
Bepaal je doel
Maak voor jezelf een concreet doel, dan houd je overzichtelijk welke berichten je wil gaan plaatsen. Bedenk strategieën en creëer duidelijkheid voor jezelf. Bepaal voor jezelf wanneer jij vindt dat je succesvol bent. Bijvoorbeeld: ‘ik wil de komende maand 50 klantvragen succesvol afhandelen via Whatsapp of Facebook Messenger.
Lekker beginnen
Begin met volgen, reageren en berichten plaatsen. Kies een onderwerp waarover je wil posten en houd hierbij rekening met wat je doelgroep wil zien en weten. Maak voor jezelf een rij met onderwerpen waarover jij namens je bedrijf wilt vertellen en een rij met onderwerpen waar je doelgroep meer over wil weten. Komen er onderwerpen overeen? Neem die dan mee in je content voor op social media.
Het gebruik van social media vraagt tijd en inzet, dit is ook niet eenmalig. Om echt vruchten te plukken van social media, moet je structureel tijd hieraan besteden. Blijf regelmatig mensen volgen, reageer op vragen die gesteld worden en houd in de gaten wat er over je bedrijf gezegd wordt. Maak social media echt onderdeel van je dagelijkse werkzaamheden.
Houd er ook rekening mee dat mensen ook negatieve reacties kunnen plaatsen. Bedenk goed hoe je hiermee om wil gaan.
Analyseer en stuur bij
De meeste social media kanalen bieden een overzicht met hierin de statistieken. Analyseer maandelijks of jouw activiteiten werken en of je doelgroep bereikt wordt. Haal je jouw doelstellingen, hoe komt het dat dit eventueel niet lukt? Post je te vaak of te weinig? Stuur goed bij waar nodig.
Gaat het goed met je social media kanalen? Overweeg dan betaalde advertenties, dit is om een nog bredere doelgroep te bereiken.
Lees het gehele artikel van de KVK hier.