Als ondernemer is het belangrijk om meerdere verdienmodellen te creëren. Wanneer je maar één verdienmodel hebt en dat verdienmodel werkt niet meer, dan heb je namelijk een probleem. Moet je op zo’n moment nog een nieuw verdienmodel bedenken en opzetten, dan is de kans groot dat het al te laat is.
Garcia Stans van Sparkle Your Business vertelt je graag meer over meerdere verdienmodellen.
Nummer 1 is het meest gevaarlijke nummer in je business
Er is één hoofdreden waarom je niet afhankelijk moet worden van 1 inkomstenbron. 1 is namelijk het meest gevaarlijke nummer in je business.
Als dat ene wegvalt, dan heb je een groot probleem. Stel je voor dat 80% van je inkomsten afkomstig is van 1 klant en die besluit om met jou te stoppen, dan heb je niets om op terug te vallen.
Meerdere verdienmodellen maakt je bedrijf minder kwetsbaar
Het is dus gevaarlijk om afhankelijk te zijn van 1 klant of 1 manier om klanten binnen te halen. Het is ook gevaarlijk om maar 1 verdienmodel te hebben.
Het meest recente voorbeeld was Corona in 2020. Tal van ondernemers waren ineens in paniek omdat hun manier om inkomsten binnen te krijgen wegviel. Zo zag je bijvoorbeeld dat restaurants waar je eerst alleen op locatie kon eten, ook gingen thuisbezorgen of de mogelijkheid boden om af te halen. Een groot deel hiervan doet dit nu nog steeds.
Met meerdere verdienmodellen ben je nu eenmaal minder kwetsbaar als ondernemer.
Verdienmodellen rondom jouw kernactiviteit
Meerdere verdienmodellen klinkt misschien als iets wat heel veel werk en dus tijd kost. Maar meerdere verdienmodellen betekent niet automatisch extra werk. Je kunt het zo werkintensief maken als je wilt. Je kunt ervoor kiezen om meerdere verdienmodellen rondom jouw kernactiviteit te creëren, dus rondom jouw huidige bedrijf.
Garcia geeft je tips over het creëren van meerdere verdienmodellen.
Tip 1: Kijk altijd goed wat er bij je past
Houd je niet van online programma’s? Ga er dan niet één maken omdat je denkt op die manier makkelijk geld te verdienen. Heb je niets met groepstrainingen? Geef deze dan ook niet, want jij staat dan niet volledig in jouw kracht. Vergeet dus wat de rest van de wereld zegt wat je zou moeten doen en blijf trouw aan jezelf.
Tip 2: Onderzoek waar je heen wilt met jouw bedrijf
Wil jij een kantoor met meerdere mensen, wil je digital nomad worden of wil jij een ondernemer zijn met 1 personeelslid? Alles is goed, maar pas daar je verdienmodel op aan.
Stel dat jij een kantoorruimte huurt omdat je meerdere personeelsleden hebt en je vindt het leuk om mensen iets te leren? Dan kan het een goed idee zijn om groepstrainingen te geven.
Tip 3: Kopieer niet klakkeloos iemand anders zijn verdienmodel
Online programma’s en cursussen. Je struikelt er op dit moment over. Onderschat niet hoe moeilijk het is om een goed online programma neer te zetten wat ook nog financieel succesvol is.
Vooral dat laatste is een ding. Ook al heb je een kwalitatief goed online programma met een goede prijs, mensen moeten het nog wel kopen. Op social media lijkt het allemaal zo makkelijk, maar dat is het zeker niet.
Kopieer niet klakkeloos iemands verdienmodel, maar kijk wat het beste bij jou past. En kijk ook naar waarom deze persoon waar je eventueel een verdienmodel van wilt kopiëren zo succesvol is. Kijk daarna kritisch naar jezelf.
Tip 4: Denk breder
Bij elke ondernemer die Garcia helpt, verzint ze zo 3 potentiële verdienmodellen. Er is zoveel mogelijk met jouw onderneming en met jouw netwerk. Ga een keer 1 dag op de hei zitten en denk erover na.
Vragen die je daarbij kunnen helpen:
- Op welke manier kan jij je dienst/product nog meer aanbieden?
- Hoe kan je daarmee inkomsten genereren?
- Wat doen andere bedrijven en kan je een versie van verzinnen die succesvol is?
- Wat is daarvoor nodig?
- Welke omzet past hierbij?
- Hoe ga je het op de markt brengen?
- Zitten jouw klanten hierop te wachten?
Actie in de taxi met meerdere verdienmodellen
Kom je hier niet helemaal uit? Dan helpt Garcia graag. Bij haar Finance & Growth traject zit standaard een strategiemiddag waarbij uitgebreid met jou gekeken wordt naar je bedrijf en verdienmodellen.
Wil je meer informatie kijk dan op www.sparkleyourbusiness.com of mail Garcia op info@sparkleyourbusiness.com