WeDoorpakkers: Hoe houden we de beleving erin?

Geplaatst op 10 november 2022

De Doorpakkers is een blogreeks waarin we Dordtse ondernemers aan jullie voorstellen die doorpakken in deze tijd vol uitdagingen. Waar lopen ze tegenaan? Hoe kijken zij naar de toekomst? En hoe flexibel blijf je? In deze tweede Doorpakkers praten we met Maico Paschold van 4 Your Games en Maaike Bonnier en Mette Korteland van Juffrouw Pollewop: “Als we vanuit angst gaan ondernemen, denk ik niet dat het goed doet.” 

Bij beide winkels loopt het eigenlijk heel goed, ondanks dat zij twee jaar op rij de feestdagen miste. In de voor hun belangrijkste periode van het jaar zaten ze met grote leveringen, terwijl niemand langs kon komen. Mijn winkel stond stampvol. De week voor Kerst kwamen er nog allemaal leveringen binnen. Het laatste dat ik wil is dat ik tegen mensen moet zegen dat ik een spel niet meer heb. Dan jaag ik iedereen naar het grote dikke blauwe mannetje online. Dus daar koop ik natuurlijk op in”, legt Maico uit,

“Het was een gigantische investering die er op 31 december voor een heel groot deel nog stond, terwijl die daar niet had moeten staan.”

Waar zit de kracht van flexibiliteit?
Dan maar met al die spullen naar de klant toe. Maico sprong in zijn auto en Maaike en Mette sprongen op de fiets: Ergens snel op inspelen is je eerste kracht.” De dames van de kinderwinkel waren de eerste die begonnen met thuis bezorgen. Ongeveer een uur na de aankondiging ging er een post uit: ‘bestel maar’. 

“Toen gingen mensen los. Dat was denk ik onze kracht op dat moment. Dat we het van tevoren al als optie hadden bedacht en het ons dus niet is overkomen.”

Toen de maatregelen voorbij waren, moest het winkelend publiek weer warmgedraaid worden. Zeker voor Maico een uitdaging. 4 Your Games is namelijk meer dan een spellenspeciaalzaak. Ik ben ook een community store. Dat is uniek. Ik heb een community die hier hun spelletjes spelen en voor een aantal is dat hun sociale uitje. Dus ik heb ook een hoge sociale functie als winkel en die viel twee keer weg. Een community bouwen kost tijd en veel energie en ik merk dat we bijna terug bij af zijn.” Nu zijn hij en zijn compagnon druk bezig met manieren bedenken om de community weer op te bouwen. En dat betekent lastige keuzes maken.

“Ook al probeer je dingen, de basis moet wel goed zijn. Je kan niet een nieuw soort speelavond introduceren en dan na twee maanden bijvoorbeeld van speelavond switchen. Voor de mensen die een periode zijn geweest, is dat heel vervelend. Dat botst met andere agenda dingen. Dat zijn lastige beslissingen.”

Hoe ver snijd je in je marge?
Een andere uitdaging waar ook deze ondernemers mee te maken krijgen, zijn de prijsstijgingen. Grondstoffen zijn duurder geworden en zeker een winkel als Juffrouw Pollewop, waar veel houten speelgoed staat, merkt dit: “Ja dat is wel echt bizar. De prijsstijgingen in januari waren al dat we dachten: ‘dat kan gewoon niet’. Als iets met €5 omhooggaat dan voel je je daar gewoon een beetje ongemakkelijk bij. Je wilt niet dat de klant denkt dat het in jouw portemonnee terecht komt.” Helaas was dit nog niet de enige stijging. In de zomer kwam de volgende prijsstijging al en de groothandels hebben aangekondigd dat dat niet de laatste voor dit jaar is. “Ik schrik er af en toe van wat ik nu voor de inkoop moet betalen voor bepaalde spellen en wat de adviesverkoopprijs is.” Maico zat altijd op de verkoopprijs die werd geadviseerd, maar om de prijs acceptabel te houden, snijd hij nu in zijn eigen marges. Veel keus heeft hij niet, want ook de stuntprijzen van de online prijsvechters maken het moeilijk. “Ik kan heel eigenwijs zijn en zeggen, ik moet mijn marges behouden. Dat staat op papier hartstikke mooi, maar als het niet via de kassa verdwijnt, kan er een hele mooie marge op zitten, maar heb je er niets aan. Dan staat dat spel daar heel mooi te zijn.”

En ook bij Juffrouw Pollewop snijden ze in hun marges, maar is dat niet altijd genoeg. “Op een gegeven moment ga ik stoppen met het merk. Als mensen terugkomen omdat het ergens online €20 goedkoper is dan snap ik dat heel goed, maar dat heeft voor ons dan niet zo heel erg veel zin.” Toch laten ze zich hier niet door lijden.

“We kunnen ons heel erg gaan ergeren, maar dat werkt gewoon niet.”

Waar zit de beleving?
Toch zijn de ondernemers overtuigd van de kracht van de winkel. Want wat online niet biedt, is beleving. “Onze pijlers zijn aanbod, beleving en kennis” vertelt Maico. Zowel hij als zijn compagnon weten ontzettend veel over de spellen in de winkel en kunnen daarom goed en passend advies geven. Iets wat voor de consument, met zo veel spellen om uit te kiezen, een belangrijke reden is om naar de winkel te komen. En als het er dan ook leuk uitziet, is de ervaring compleet. “Het triggert dat mensen denken: ‘ik ben in de stad, ik hoef geen spel, maar ga toch even kijken’. Dat is hoe mensen gaan praten over je winkel. Als iemand op een verjaardag zit en een spelletje cadeau doet dat ze bij mij gehaald hebben en er ook nog eens bij vertellen: ‘Je moet echt naar de winkel gaan, want hoe het eruit ziet, is het al waard.’ Ja, dan ben ik al heel ver.”

Bij Juffrouw Pollewop hebben ze ook altijd veel tijd en liefde geïnvesteerd in de beleving in de winkel: “Het is een extra meerwaarde om naar de winkel te komen. Wij hebben een aantal producten die staan niet online bijvoorbeeld. Bovendien hebben mensen bij ons echt het gevoel van even snuffelen.” Toch kunnen mensen online ook hele avonden browsen, het online snuffelen. Met een druk op de knop ontvang je het thuis. Toch is de ervaring en het geluksgevoel van iets kopen in de winkel anders.

“In de winkel heb je het in je handen. Je maakt een gerichter keuze, omdat je het ziet, voelt, ruikt, beleeft. Je krijgt ook nog advies, hebt een positieve ervaring door een praatje, je kan je kind erin betrekken. Samen winkelen is gewoon heel fijn.”

Welke tips geven jullie mee?
De branche waar deze ondernemers inzitten, is qua uitdagingen misschien niet te vergelijken met andere branches. De producten zijn houdbaar en niet trend- of modegevoelig. Toch hebben Maico, Maaike en Mette ook te maken met het veranderde ondernemerschap. “Die ‘wat als?’ vraag die je nooit hebt gehad, is nu onderdeel van je ondernemerschap. Dat is eigenlijk ook wel heel interessant. Het maakt je heel flexibel en je denkt altijd verder dan in het comfortabele gaan hangen”, vertelt Mette.

Precies daarover gaan de tips van dit drietal:

  1. Probeer los te laten. Bij Juffrouw Pollewop werkte dit heel goed: “Een uitdaging is altijd spannend zodra je eigenlijk niet wil veranderen. Dan wordt het een onmogelijke uitdaging. Kijk waar behoefte aan is, wat je om je heen hoort en hoe je daaraan kan voldoen. Dan heb je al een deel van de oplossing in handen.”
  2. Blijf bij je identiteit. Die identiteit maakt dat Maico de komende tijd niet de hand op de knip houdt en vol vertrouwen in de consument inkoopt, zoals normaal. “Ze zeggen weleens: ‘je kan voor een storm wegvaren’. Soms moet je door de storm heen. Ik vaar er doorheen. Dan repareer ik mijn boot onderweg wel waar het moet.”
  3. Blijf positief. Niet altijd makkelijk, snappen ook Maaike en Mette. “Je moet echt gaan denken: wat is mijn kracht als winkel, wat willen mensen van mij en ga dat gewoon uitvergroten.” Daar voegt Maico nog aan toe dat die positiviteit ook echt de kracht van de winkeliers moet zijn, zeker in een tijd waarin er veel veranderd in en aan de stad. “Het is vaak negatief. Laten we dat doorbreken. Als we nou iets positiever naar veel dingen kijken, dan wordt het ook wat meer gedragen. We willen allemaal dat de stad er gezellig uitziet. Het is fijn dat we een diversiteit aan unieke winkels in Dordrecht hebben. Dat is de kracht van de stad. Met zijn allen zorgen we voor beweging in de stad. Daarvoor komen mensen terug.”

Tekst: Alka Anna Goos