WeDoorpakkers: Is doorpakken doen of denken?

Geplaatst op 12 december 2022

In de WeDoorpakkers blogreeks stellen we Dordtse ondernemers aan je voor die doorpakken in een tijd vol uitdagingen. Welke uitdagingen zien ze? Hoe kijken ze naar de toekomst? En waar investeren ze in? In deze WeDoorpakkers praten we met ondernemers die investeren in de lange termijn. Het krachtwereld.nl-team verhuist naar een groter pand en Geert ter Steeg van The Movies gaat een grootschalige verbouwing aan.

“Je gaat niet zo ingrijpend verbouwen als je denkt: ‘Het zou weleens heel moeilijk kunnen worden de komende jaren.”

Dat vertrouwen in de toekomst kenmerkt beide partijen. “Het is heel belangrijk om positief te blijven. Dat is niet makkelijk. Voor niemand niet, maar vanuit dat oogpunt kan je ondernemen en kansen pakken en creëren.”  Dat doet het krachtwereld.nl-team zeker. Langzamerhand groeide ze uit het pand aan de Sikkelstraat. “We zijn midden in coronatijd begonnen, dus het is supervet dat zo kunnen uitbreiden. In dit pand konden we onze klanten niet meer optimaal bedienen. We zijn gaan kijken en het Pentagon pand stond al langere tijd te koop.” Daar begon de zoektocht naar een investeerder. Toen die gevonden was, werden de plannen geschreven en zijn ze ervoor gegaan. “Sindsdien is het hard werken, maar heel leuk!” 

“We merken in de hele bioscoop branche, net als de rest van cultuursector, dat de publieksstromen nog niet het niveau van pré corona hebben. Er zijn nog veel mensen terughoudend om weer volop op deze manier cultureel uit te gaan.” Toch concludeert Ter Steeg dat The Movies ‘goed door suddert’ onder andere dankzij de financiële input van de gemeente om ervoor te zorgen dat corona de cultuurorganisaties niet de kop zou kosten. 

“Daar komen nu nieuwe crises bij, maar met The Movies gaat het goed. Eigenlijk word ik volgend jaar pas met grote kostenstijgingen geconfronteerd.” 

Voor Ter Steeg zit die kostenstijging met name in de personeelskosten en de inkoop van horeca. De inkoopprijzen van de films zijn vrij ongevoelig. “We zijn vooral bezig onszelf op de lange termijn weer een enorme impuls te geven, zodat de attractiviteit van filmbeleving en uitgaan in deze stad weer een boost krijgt.” Technische ontwikkelingen binnen de filmindustrie maken dat naar de beleving van naar de bioscoop gaan steeds meer verschilt van thuis kijken. Zeker nu streamingdiensten concurreren met filmzalen. Steeds vaker releasen producties tegelijkertijd in de bioscoop als op de streamingdienst of draaien ze korter in de filmhuizen. Met de verbouwing wordt dus ook ingezet op de voor- en nabeleving van een film. “Wij gaan onze website vernieuwen waarbij je een keuzemenu krijgt met een tweede vraag die gaat over hoe je de film in de filmzaal wilt beleven. Daar gaan we de filmzalen ook op inrichten, zodat we veel beter en makkelijker plateautjes, glazen, flesjes en bijvoorbeeld wijnkoelers in de zaal kwijt kunnen. We introduceren de bank zoals thuis een beetje in de filmzaal, maar niet op een manier dat je de filmbeleving verstoort.”

Apparatuur aanschaffen, bar voorraad en leveringen. Ook bij krachtwereld.nl zien ze daar uitdagingen. Tot nu toe wordt alles op tijd geleverd, maar wie zegt dat dat zo blijft? “Daar maken we ons eigenlijk het meest druk over. Je kan er geen invloed op uitoefenen.” En dat terwijl ze zien dat mensen steeds kritischer worden. “Dat is goed, maar wel een van de grotere uitdagingen. Je moet kunnen leveren wat je zegt, doen wat je belooft. Dus alles moet met aandacht en passie. Vanuit die visie denken we niet in uitdagingen, maar in vertrouwen. De uitdaging zit dan in de partijen waar je van afhankelijk bent.” Toch laat dit team zich daar zeker niet door remmen.

Als we het van de economie moeten laten afhangen, kunnen we net zo goed terug naar bed. Er is veel negatieve lading op het moment. Het vertrouwen vanuit het team en onze klanten is de belangrijkste drijfveer. Vanuit dat oogpunt gaan we elke toekomst tegemoet.” 

“We blijven volop investeren om de uitgaansbeleving voor mensen te versterken. Dat is het belangrijkste motief achter de verbouwing”, vertelt Ter Steeg. Straks heet The Movies Filmtheater De Witt. Daarmee wordt het onderdeel van Dennis van Buuren’ De Witt. Hierdoor komt er een volledige beleving onder één dak. Van een hapje eten voor de film tot een borrel achteraf. “Ik ben niet zo bang voor de korte termijneffecten dat mensen minder te besteden hebben. Mijn optimisme zit op de lange termijn. Bouwen aan die beleving en op de korte termijn houden we het nog wel even vol zoals het nu gaat.”

Welke tips geven jullie dan mee?
“Ondernemen is doen.” Dat is het absolute motto van het team van krachtwereld.nl. En ook Ter Steeg zit niet stil.

  1. Niet te veel in je hoofd blijven hangen. “Je kan blijven denken. Er zijn momenten geweest dat wij ook dachten: ‘Hoe gaan we dit nou weer doen?’ Ga er doorheen en kijk wat er gebeurt.” Het krachtwereld.nl-team weet heus dat dat het moeilijkste is. “Maar ook het mooiste.” 
  2. Investeren in gezamenlijk doen. “We zijn primair bezig onszelf te verkopen.”Niet raar volgens Ter Steeg, maar het zorgt ervoor dat collectief laten zien wat er in Dordrecht te doen is, minder aandacht krijgt. “Het is goed om verbonden te zijn met je lokale ondernemersgemeenschap. We mogen nog iets vaker bereid zijn de euro die we normaal in een eigen activiteit zouden steken, te steken in een gezamenlijke activiteit.” 

 Tekst: Alka Anna Goos