WeDoorpakkers: Wat gaat de consument doen?

Geplaatst op 27 oktober 2022

In deze blogreeks stellen WeDoorpakkers aan jullie voor; Dordtse ondernemers die doorgaan, ook al is het nog steeds een tijd vol uitdagingen. Hoe pakken andere ondernemers uitdagingen als prijsstijgingen, voorraad en personeelstekort aan? Wat kunnen we van elkaar leren? En hoe gaan we ons voorbereiden op de ‘crisissen’ die er nog aankomen? De WeDoorpakkers vertellen hun learnings, best practices en plannen voor de toekomst met tips voor alle Dordtse ondernemers.

In deze eerste WeDoorpakkers praten we met Ties Roodfeld (Alexander Roodfeld) en Stella Koekkoek (Kind zo blij). Duurder wordende grondstoffen, stijgende prijzen, hogere vaste lasten, fabrikanten die anders gaan werken en onvoorspelbaar consumentengedrag zorgen ervoor dat ze allebei hun strategie hebben aangepast. Omdat het moet en omdat ze doorpakken. “Het is moeilijk nu je bedrijf weer stabiel te maken. Ik heb er vertrouwen in dat dat zeker wel weer gaat gebeuren, maar je hebt een lange adem nodig.” Stella is positief, maar maakt zich zorgen.

“Er gebeuren nu zulke heftige dingen dat hebben veel ondernemers nog nooit meegemaakt.”

Wat doet de consument? 
De eerste keer dat deze retailers hun strategie veranderde was 2 jaar geleden. Vollere webshops, persoonlijke bezorging, winkelen op afspraak. Iedereen trof maatregelen om toch omzet te pakken. Nu verandert de consument weer naar zijn ‘normale’ gedrag merkt Ties Roodfeld. “De consument wil gewoon weer winkelen wanneer ze zelf willen, binnen kunnen lopen wanneer ze zelf willen.” En ook bij Kind zo blij merken ze dit. De webshop verkoop is niet meer wat het toen was en dus wordt de strategie weer aangepast. Het niet meer zo gericht winkelen, de shopervaring terug willen en het duurder wordende leven, spelen daar een belangrijke rol in. De consument wordt voorzichtig door de ‘red flags’ om hen heen als ze de krant lezen of social media openen. Bijna iedereen heeft inmiddels zijn nieuwe maandbedrag voor gas, water en licht binnengekregen en het boodschappenbudget is ook niet meer wat het was. “Mensen worden voorzichtig en houden de hand op de knip.” Dat merkt Stella Koekkoek bij haar in de winkel. ‘Even kijken of ik het wel echt nodig heb’.

“Ze komen wel, maar per saldo is het minder.” 

Waar liggen nu de uitdagingen?
Tijdens de coronatijd zijn de reserves voor veel ondernemers bijna opgegaan. Nu is de tijd om zoals Stella dat mooi zegt ‘vet op de botten te gaan krijgen’, maar dat is nog niet gemakkelijk. “Ik heb het idee dat we van het ene probleem in het andere probleem hoppen”, legt Ties uit. Hoewel hij in de lente, wat echt zijn seizoen is, niet slecht draaide en de coronatijd hem leerde zich minder druk te maken, is ook hij niet zorgeloos. “Ik ben er rustiger door geworden. Ik wilde altijd meer, meer, meer en een hogere omzet. Nu denk ik: ‘ja ik zie het wel’. We komen niet in rustig vaarwater. Het is corona, dan oorlog, boeren, emissie-eisen. Het gaat maar door met rommelen.”  

En terwijl de consument minder uit kan geven, worden de prijzen alleen maar hoger door het gerommel waar Ties het over heeft: “In de supermarkt gaat het om centen, maar als ik kijk naar de najaarscollectie bij ons dan denk ik dat die toch wel 10% gestegen is.” Dat gaat niet meer om centjes, maar om tientjes. Tientjes die de een harder voelt dan de ander. Dat betekent dus ook dat je als ondernemer soms in moet leveren op je marge, terwijl de vaste lasten stijgen. “We hebben een groep klanten die heel actief is op social media en van alle merken weten hoe duur iets hoort te zijn.” Stella legt uit hoe het voor haar niet te doen is om de prijzen omhoog te gooien.

“Dus je krijgt een adviesprijs van het merk, je consument kent dit en daar ga je niet boven zitten.”

Dus wat ga je doen?
Als je je prijzen niet onbeperkt omhoog kan gooien? Je met uitdagingen te maken krijgt waar je weinig invloed op hebt? Maar je wel een winkel wilt blijven runnen? Scherper inkopen. Dat is de strategie die Ties en Stella inzetten. “Op deze collectie die nu binnen komt kunnen we niets meer doen.” Legt ze uit. Die collecties zijn zowel bij Kind zo blij als bij Alexander Roodfeld al besteld. Voor de komende collectie betekent dat voor Stella dus keuzes maken gebaseerd op de kennis van nu. “Je wilt geen lege winkel hebben, maar je weet niet hoe de klant er dan voor staat en wat het bestedingspatroon gaat zijn. Onze strategie is nu: we hebben bijna de helft minder ingekocht. Dat is om weer stabiel te worden en dan zien we wel weer vanuit die positie.”

“Die fabrikanten hebben allemaal minder geproduceerd en minder risico durven nemen. We hebben dus minder ingekocht, omdat we niet wisten hoe corona zich ging ontwikkelen.” Vertelt Ties over zijn strategie. Voor hem gaat het om het verleggen van de risico’s. Uiteindelijk ‘verdween’ corona, ging de consument weer winkelen. Volgens Ties voor producenten het moment om te denken: ‘jullie kopen minder in, wij leggen minder voorraad aan’. “Dat hebben ze slim gedaan. Als winkeliers hoopten wij natuurlijk het risico bij de fabrikant neer te leggen door bij te bestellen en alsnog een goed seizoen te draaien.” Maar de zomer duurde lang en bijbestellen kon niet. Er was geen korte broek meer te bestellen of polo te koop, maar de winkels lagen al vol met de wintercollecties. Een kat-en-muisspel. “Daar snijden we ons nu een beetje mee in de vingers, maar dat is helemaal hun idee geweest, want je koopt toch weer iets meer in voor het volgende jaar. Terwijl ik eigenlijk zelf had besloten om deze begroting aan te houden, omdat het me wel bevalt om het risico bij de fabrikant neer te leggen.” Hoewel Roodfeld iets meer is gaan inkopen, houdt ook hij het minimaal.

Hoe kunnen we in Dordrecht doorpakken?
Hoewel het mogelijk weer zware tijden worden, zouden Stella en Ties geen doorpakkers zijn als ze niet ook positief zijn. Met hun aanpassingsvermogen en flexibiliteit als kracht hebben ze er vertrouwen in dat er weer een moment komt waarop ze kunnen voorspellen wat de consument gaat doen. Vanuit die gedachte hebben zowel Ties als Stella drie duidelijke tips:

  1. Blijf bij je core
    Bij Kind zo blij blijven de grote stappen even uit om zo het hoofd koel te houden. “Je ziet heel veel ondernemers die paniek krijgen. Terecht. Dan gaan ze er van alles bij pakken. Wij hebben zoiets van: je moet bij je core blijven. Constant weer proberen terug naar onszelf te gaan. Waarvoor doen we dit? Waarvoor staan wij?” 
  2. Luister naar de behoefte van de klant
    Duurzaamheid en consuminderen wordt door steeds meer consumenten nagestreefd. Kind Zo blij past daar als winkel goed bij. “Tuurlijk willen we verkopen, maar we staan voor duurzaamheid. Consumeren is één ding, maar je kunt ook consumeren door goed na te denken over de producten die je koopt. Volgende zomer hebben we dus minder in de collectie en gaan we weer even schaarste creëren. Op is gewoon op en dan zien we aan welke merken of welke producten mensen meer behoefte hebben.”
  3. Support elkaar
    Volgens Ties mogen we wel wat trotser zijn op ons eiland. Minder klagen, meer benoemen wat wel leuk is in de stad. Dat we als winkeliers en stad gezamenlijk proberen de consument zo goed mogelijk te helpen. Dus waar het lukt, probeer in ieder geval altijd een klant naar een volgende winkel in de stad door te sturen om de klant op het eiland van Dordt te laten slagen.

Tekst: Alka Anna Goos