WeDoorpakkers: Wat onderneem jij in het nieuwe jaar?

Geplaatst op 22 december 2022

We zijn alweer aan het einde van de WeDoorpakkers reeks. In de afgelopen 4 blogs hebben verschillende ondernemers uit Dordrecht gedeeld hoe zij de uitdagingen van 2022 hebben aangepakt en wat hun plannen zijn voor de komende tijd. De afgelopen jaren waren voor geen enkele ondernemer makkelijk. Met nieuwe uitdagingen in 2023, sluiten we dit jaar af met de 4 belangrijkste tips van de doorpakkers op een rijtje.

  1. Ondernemen is doen!

“Je kan blijven denken. Er zijn momenten geweest dat wij ook dachten: ‘Hoe gaan we dit nou weer doen?’ Ga er doorheen en kijk wat er gebeurt”, zei het team van krachtwereld.nl heel stellig. Doorzetten dus. “Als we het van de economie moeten laten afhangen, kunnen we net zo goed terug naar bed. Er is veel negatieve lading op het moment. Het vertrouwen vanuit het team en onze klanten is de belangrijkste drijfveer. Vanuit dat oogpunt gaan we elke toekomst tegemoet.” Dus waar heb jij in 2022 veel over nagedacht en wat ga je in 2023 écht doen?

  1. Houd vast aan je identiteit

Dit kwam eigenlijk in elke blog wel terug. Consumenten houden van betrouwbare merkwaarden en continuïteit. Een goede kern helpt bij het maken van keuzes als ondernemers. “Je ziet heel veel ondernemers die paniek krijgen. Terecht. Dan gaan ze er van alles bij pakken. Wij hebben zoiets van: je moet bij je core blijven. Constant weer proberen terug naar onszelf te gaan. Waarvoor doen we dit? Waarvoor staan wij?”, was de tip van Stella Koekkoek van Kind zo Blij. Maar bij je core blijven, betekent niet dat je niet open moet staan voor verandering. Niet bang zijn voor verandering was voor Juffrouw Pollewop essentieel: “Een uitdaging is altijd spannend zodra je eigenlijk niet wil veranderen. Dan wordt het een onmogelijke uitdaging. Kijk waar behoefte aan is, wat je om je heen hoort en hoe je daaraan kan voldoen. Dan heb je al een deel van de oplossing in handen.” Wat kan jij doen in 2023 om je identiteit te ontwikkelen?

  1. Kijk waar je kan verduurzamen

Voor consumenten wordt duurzaamheid steeds belangrijker, maar ook als ondernemer kan je je bedrijf verduurzamen. “Als we iets hebben geleerd uit deze crisis is het wel dat we te veel leunen op één middel en dat we eigenlijk te weinig zelfvoorzienend zijn”, merkte Fokke van Het Magazijn terecht op. Ook bij LEF zijn ze altijd bezig met kijken naar wat er in de toekomst anders kan: “Wat kan ik in de toekomst gaan doen? Waar kan ik gaan besparen? Hoe kunnen we duurzamer zijn?”  Waar kan jij op verduurzamen, meer zelfvoorzienend in worden of wat kan jij juist duurzaam uitbesteden in 2023?

  1. Ondernemen doe je niet alleen

De consument op het eiland van Dordt houden. Eigenlijk benadrukken alle ondernemers het belang van samenwerken binnen de stad. “Dat we als winkeliers en stad gezamenlijk proberen de consument zo goed mogelijk te helpen”, vertelde Ties Roodfeld stellig. Bij 4yourgames weten ze wel hoe: “Als we nou iets positiever naar veel dingen kijken, dan wordt het ook wat meer gedragen. We willen allemaal dat de stad er gezellig uitziet. Het is fijn dat we een diversiteit aan unieke winkels in Dordrecht hebben. Dat is de kracht van de stad. Met zijn allen zorgen we voor beweging in de stad. Daarvoor komen mensen terug.” Cultuurondernemer Geert ter Steeg vindt dat dat ook investeren betekent. Niet alleen jezelf en je eigen bedrijf. “Het is goed om verbonden te zijn met je lokale ondernemersgemeenschap. We mogen nog iets vaker bereid zijn de euro die we normaal in een eigen activiteit zouden steken, te steken in een gezamenlijke activiteit.” Waarin ga jij in 2023 andere Dordtse ondernemers opzoeken?

De belangrijkste boodschap voor 2023: blijf positief. Iedere ondernemer weet dat dat niet altijd makkelijk is. Kijk zo aan het einde van het jaar nog even terug op alle mooie momenten, interessante ontdekkingen en goede keuzes die je het afgelopen jaar hebt gemaakt. Wij zijn blij dat Dordrecht zoveel doorzetters heeft en we hebben zin in een ondernemend 2023!

 Tekst: Alka Anna Goos