Plotseling is je webshop offline of nog erger.. Je betaalsysteem is gehackt waardoor het geld van je klanten niet bij jou terecht komt, maar bij criminelen. Ook kunnen hackers de productnaam veranderen, de prijzen omhoog gooien of zelfs betaalverzoeken naar klanten sturen. Zonder dat je het misschien door hebt, kan je webshop erg kwetsbaar zijn. Met deze zeven tips zorg jij dat hackers minder kans maken.
Tip 1: Tweestapsverificatie
Het is belangrijk dat je klanten veilig kunnen betalen in jouw webshop. Dit kan met een tweestapsverificatie. Sinds 1 januari 2021 is dit verplicht in de EU. Je klant kan op deze manier veilig een product afrekenen. Naast het invoeren van een wachtwoord, moet de klant een extra stap zetten om te bewijzen dat hij of zij de rechtmatige eigenaar van het account is, met bijvoorbeeld een code. Voor online betalingen via je webshop kun je terecht bij je eigen bank of betaalprovider.
Tip 2: Veilige internetverbinding
Je kan een extra beveiliging toevoegen aan je webshop om het criminelen moeilijker te maken. Bouw je webshop met SSL/TLS-certificaten. Een koper ziet aan het https-webadres dat het geen nepwebshop is.
Tip 3: Draai updates
Zonder dat je het doorhebt, kan je webshop op verschillende manieren kwetsbaar zijn. Zo is het belangrijk om regelmatig updates uit te voeren. Cybercriminelen kunnen op zwakke plekken in een verouderde software toegang krijgen tot je webshop. Zo kunnen ze bijvoorbeeld het betaalproces hacken. De betaalpagina lijkt dan nog normaal, maar op de achtergrond hebben criminelen de gegevens aangepast, zoals het rekeningnummer waar de betalingen binnenkomen. Ook kunnen ze op deze manier de creditcardgegevens van je klanten stelen.
Tip 4: Pas op voor phishing
Als webshopeigenaar loop je ook risico door phishingmails. Je ontvangt regelmatig berichten van klanten, vaak met foto’s als bijlage, denk aan een beschadigd product. In zo’n bijlage kan echter malware of een virus verborgen zitten.
Tip 5: Wees voorzichtig met klantgegevens
Controleer welke klantgegevens je in bezit hebt. Vraag niet te veel gegevens van je klanten, de gegevens die je niet hebt, hoef je immers ook niet te beveiligen.
Tip 6: Unieke wachtwoorden
Geef je medewerkers allemaal een eigen persoonlijke account met unieke wachtwoorden, zo verklein je de kans dat iemand de wachtwoorden misbruikt.
Tip 7: Beveilig het contactformulier
Beveilig je contactformulier met een captcha, dit is een test die klanten laat bewijzen dat ze geen robot zijn. Met een goede beveiliging van je contactformulier kun je minder spam en phishingmails verwachten. Door het formulier goed te beveiligen en minder van dit soort berichten te ontvangen, verklein je de kans dat je per ongeluk op een schadelijke link klikt.
Bron: KVK