Verkoop je eten of drinken voor onderweg? Dan mag je je klanten vanaf 1 juli 2023 geen gratis wegwerpbekers of -bakjes meer aanbieden. Je kunt overstappen op duurzame alternatieven, maar goedkoper en makkelijker is het om je klant zélf een herbruikbare beker of bakje mee te laten nemen. Wij geven je tips!
De regels voor plastic wegwerpbekers en -maaltijdverpakkingen veranderen vanaf 1 juli 2023. Vanaf dat moment gaan klanten extra betalen voor wegwerpplastic, net als bij plastic tasjes. Duurzame alternatieven mag je wel gratis meegeven, maar zijn gemiddeld drie keer zo duur.
Tip 1: Geef geen korting
Op veel treinstations krijgen mensen korting op warme dranken als ze eigen bekers meenemen. Toch kun je wegwerpbekers en -bakjes beter duurder maken dan korting geven aan mensen die een eigen verpakking meebrengen. Mensen reageren sterker op verlies dan op een winst van hetzelfde bedrag.
Tip 2: Geef het goede voorbeeld (tijdelijk) cadeau
Het beste kun je klanten gratis bekers en bakjes (eventueel met je logo of bedrijfsnaam) meegeven. Doe dit tijdens een actieperiode, zodat klanten wennen aan de overstap naar herbruikbare alternatieven. Kondig deze actie tijdig aan, zodat klanten weten dat wegwerpplastic snel uit de zaak verdwijnt.
Ook kun je zelf gratis bekers uitdelen om klanten terug te kunnen laten komen zonder dat het voor hen duurder wordt. Wees creatief en maak bijvoorbeeld een fles die aan je tas vast te maken is.
Tip 3: Maak gebruik van groepsdruk
Hoe meer klanten een eigen beker meenemen, hoe groter de kans dat andere klanten dit gaan nadoen. De invloed van groepsdruk is namelijk vaak sterker dan een logische reden. Dit wordt bewezen door een experiment in de hotelsector van de Amerikaanse psycholoog Cialdini. Het doel van dit experiment was hotelgasten te motiveren hun handdoeken te laten hergebruiken. Als motivatie vertelde het hotel aan de gasten dat andere bezoekers ook hun handdoeken hergebruikten. Dit werkte veel beter dan een algemene boodschap over het milieu.
Gebruik groepsdruk dus in je voordeel. Hang bijvoorbeeld een poster op waarop staat dat een groot deel van je klanten een eigen beker of bakje meeneemt. Of deel foto’s van de leukste bekers en bakjes van klanten op je social media.
Verandering kost tijd. Mensen moeten namelijk wennen aan nieuw gedrag. Zorg daarom dat je ook andere verpakkingen beschikbaar hebt, als dit nodig is. Je kunt plastic bekers en bakjes blijven gebruiken, maar daar moet de klant dan wel voor betalen.
Lees hier het volledige artikel van de KVK.